برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» نامزد جایزه آلما شد


برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» نامزد جایزه آلما شد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۷/۲۸

تعداد بازدید: ۱۴۰۹

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش خبرگزاری مهر ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۱ مهر ۱۳۹۶ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در مراسمی نامزدهای نهایی جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۸ اعلام شدند. برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از ایران از سوی شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و در عرصه جهانی از سوی شاخه ملی IBBY در سویس، شاخه ملی IBBY در بلژیک (فنلاندرز) و انجمن بین المللی سوادآموزی ILA به عنوان نامزد این جایزه در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» پیش تر در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ایبی-آساهی، معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان و همچنین نامزد جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ شده است.

در این مراسم، فهرستی از ۲۳۵ نامزد شامل نویسندگان، تصویرگران، مروجان کتاب و قصه گویان از ۶۰ کشور جهان ارائه شد که ۲۷ مارس ۲۰۱۸ در استکهلم، برگزیده نهایی بزرگترین و معتبرترین جایزه ادبیات کودکان در جهان از میان این فهرست اعلام خواهد شد.

پروفسور بوئل وستین، استاد ادبیات دانشگاه استکهلم و رئیس هیئت داوران آلما درباره این فهرست گفته است:

«فهرست نامزدهای یادبود آسترید لیندگرن برای علاقه مندان به ادبیات بین المللی کودکان و نوجوانان، همچون معدنی از طلاست. امیدوارم این فهرست منتشر شود و در هر جای ممکنی که در پیوند با خواندن و قصه گویی است، مورد استفاده قرار گیرد.»

«با من بخوان» برنامه ایست که از سال ۱۳۹۰ زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به ترویج کتابخوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران می پردازد. این برنامه بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب های باکیفیت بخوانند» بنا شده است. در برنامه «با من بخوان»، کتاب های مناسب و باکیفیت به دست گروهی از کودکان می رسد که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب ها دسترسی ندارند.

درباره جایزه آلما

جایزه یادبود آسترید لیندگرن به یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کودکان از سوی دولت سوئد بنا نهاده شده است. او بی گمان، نامدارترین نویسنده سوئد و تأثیرگذارترین نویسنده بر ادبیات کودکان به شمار می رود. لیندگرن همچنین چهره عمومی برجسته و بانفوذی بود و سهمی اساسی در بحث ها و گاه وضع قانون هایی در زمینه حقوق کودکان و جانوران، جنگ و سیاست عدم خشونت، و مسائل فرهنگی متفاوت داشت. با درگذشت او در سال ۲۰۰۲، دولت سوئد این جایزه را بنا نهاد که تا کنون انجمن هنری سوئد آن را اداره می کند. هدف از پایه گذاری جایزه آلما، ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان است.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، جایزه ای ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می شود، بلکه قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آنان اعطا می شود. آثار هنرمندان برگزیده باید افزون بر کیفیت بالای هنری، دارای ارزش هایی انسانی باشد که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت. جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، تقریبا برابر با ۸۰۰ هزار دلار امریکا و ۵۸۰هزار یورو است که آن را بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان کرده است.

تا کنون، هفده شخصیت برجسته موفق به دریافت این جایزه شده اند که آخرین آن ها تصویرگر آلمانی، وولف ارلبروخ بوده که جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ را از آن خود کرده است.

#نمایشگاه کتاب فرانکفورد #نامزدهای نهایی جایزه یادبود آسترید لیندگرن #برنامه ترویج کتابخوانی #ترویج فرهنگ کتابخوانی یار کتاب
می پسندم (۵) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» نامزد جایزه آلما شد»