چند بازی برای تشویق خود به کتاب‌خوانی


چند بازی برای تشویق خود به کتاب‌خوانی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۱۷

تعداد بازدید: ۱۲۹۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

از کتاب خواندن خود یک بازی بسازید. «گیمیفیکیشن» یا «بازی سازی» ایده ای ست که درمورد آن تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته و کاربرد آن ثابت شده است.

یکی از بازی هایی که اخیراً برای خودم ساخته ام این است که به جای مطالعه یک کتاب خاص که ممکن است در آن گیر کنم و به این دلیل کلاً روند مطالعاتم کات بخورد، چند کتاب مختلف را به صورت همزمان جلو می برم. هر روز فصلی از چند تا کتاب مختلف را می خوانم و جلو می روم. چون اگر فقط خودم را به یک کتاب محدود کنم، اگر در آن یک کتاب به بن بست برسم و حوصله ام از خواندن اش سر برود، کلاً مطالعه نمی کنم و می روم مثلاً فیلم می بینم. اما اگر در آن واحد گزینه های دیگری داشته باشم، می توانم آن کتاب را کات بدهم و فعلاً به کتابی جذاب تر بپردازم. درست است روند آن کتاب جلو نرفته، ولی روند مطالعه ام هم به طور کلی ایست نکرده است.

یک بازی دیگر نوشتن نقد یا ریویوئی درمورد هر کتاب است که من در سایت goodreads انجام می دهم و چکیده ای از آن در منوی کناری وبلاگ م هم قرار می گیرد. حالا این ریویو می تواند کاملاً ابتدایی و ساده باشد؛ لازم نیست حتماً یک شاهکار نقدنویسی خلق کنید! فقط در چند کلمه، برداشت و حس کلی تان را درمورد کتاب بنویسید. این گونه تشویق می شوید که زودتر کتاب های بیشتری بخوانید تا ریویوهای جدیدی بنویسید. و ضمناً موقع خواندن کتاب هم توجه تان بیشتر به جزئیات آن می رود تا سوژه هایی برای صحبت کردن درمورد کتاب موقعی که نقدش می کنید، داشته باشید.

یک بازی دیگر هم می تواند این باشد؛ تایم بگیرید که متوسط زمان مطالعه تان چقدر است؟ مثلاً یک صفحه را در چند دقیقه تمام می کنید؟ این بازی را می توانید درمورد یک صفحهٔ خاص انجام دهید یا در مورد چندین صفحه و بعد میانگین بگیرید. می توانید میانگین خواندن با صدای بلند یا در سکوت را جداگانه بگیرید و با هم مقایسه کنید! درمورد من مطالعه در سکوت خیلی سریع تر بود؛ و مطالعهٔ هر صفحه از کتابی در قطع وزیری به طور متوسط ۱ دقیقه طول کشید.

نکتهٔ دیگری که درمورد تثبیت عادت کتاب خوانی مهم بوده و بهش پی بردم اینه که سعی کنید از وقت های مرده تون برای کتاب خوانی استفاده کنید. سعی کنید اولین کاری که در روز انجام می دید کتاب خوندن باشه. نذارید برای بعداً. و فقط هم شروع کنید به خوندن. اصلاً نگران تموم کردن یک فصل یا کل کتاب نباشید. فقط شروع کنید و خودش خود به خود جلو می ره...

منبع

می پسندم (۱) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «چند بازی برای تشویق خود به کتاب‌خوانی»