کتابخانه‌های عمومی فضایی امن برای تعالی کودکان


کتابخانه‌های عمومی فضایی امن برای تعالی کودکان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۷/۱۷

تعداد بازدید: ۱۱۳۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پدر و مادر بایستی الگویی مناسب برای فرزند خود باشند. وقتی کودکی ببیند پدر و مادرش زمانی را به مطالعه اختصاص می دهند، مسلماً او نیز به مطالعه ترغیب می شود. در این زمینه خانواده ها می توانند با روش های گوناگون علاقه به مطالعه را در وجود کودک تثبیت کنند.

والدین می توانند از طریق همراهی کودک در مطالعه، تهیه و در دسترس قراردادن کتاب های مناسب، بردن کودکان به کتابفروشی ها و تشویق آنان برای خرید کتاب نسبت به انجام این امر مهم تلاش نمایند.

علاوه بر این، همراهی و حضور کودکان با والدین در کتابخانه عمومی، به منظور استفاده از کتابخانه، قطعاً تأثیر به سزایی بر روحیه کودک خواهد داشت. کودک والدین خود را در کتابخانه و در حال استفاده مستقیم از کتاب ها می بیند و این امر، علاقه به مطالعه و مراجعه به کتابخانه را در کودک نهادینه می کند و در ذهن او، مراجعه به کتابخانه و استفاده از منابع، به عنوان امری بدیهی و لازم نقش می بندد. این همان آموزش غیرمستقیم تشویق و عادت دادن به مطالعه است.

در قدمی نزدیک تر، یکی از نکات جذاب و در عین حال قابل توجه در پیوند میان کودک و کتاب، به عضویت درآوردن فرزندان در کتابخانه های عمومی است.

کتابخانه های عمومی مکانی عالی برای پرورش عادت کتابخوانی در کودکان است،همچنین بخش های ویژه کودک در کتابخانه های عمومی، نقشی بی بدیل و تاثیرگذار در علاقه مندی کودکان به مطالعه، کتابخوانی و پایه ریزی مهارت های بازیابی اطلاعات در آنان دارند.

قصه گویی، نمایش و کتابخوانی، معرفی کتاب، نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، جمع خوانی و نشست های کتابخوانی و سایر فعالیت های فرهنگی مرتبط، از جمله مواردی هستند که بستر مناسب در کتابخانه های عمومی را جهت ترویج و تثبیت کتاب و کتابخوانی برای کودکان فراهم می کنند.

دوران کودکیِ کودکان امروز ما در مقایسه با زمان گذشته و کودکی خودمان بسیار متفاوت استف کودکان امروز از ابتدای تولد در معرض محتوای دیجیتالی و الکترونیکی هستند، اطراف کودکان این دوره و زمانه پر شده از رسانه و محتواهای مختلف و متفاوتی که ممکن است نه تنها به رشد آن ها کمک نکند، بلکه شرایط نامناسبی را برای آنان فراهم آورد.

بنابراین کارکرد کتابخانه های عمومی و به تبع آن رشد کودکان در حوزه های مطالعاتی پیوندی ناگسستنی و در عین حال قابل توجه دارند.

روز جهانی کودک با شعار «هر کودک نشانی از خداست...»، فرصت خوبی است تا همراه کودکانمان در کتابخانه های عمومی حضور پیدا کنیم و در تحکیم و توسعه هر چه بیشتر این حوزه گام های اساسی برداریم.

#مکان کتابخواندن کودکان #ترویج فرهنگ کتابخوانی #مکان مطالعه کودکان
می پسندم (۱) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «کتابخانه‌های عمومی فضایی امن برای تعالی کودکان»