درخصوص کتاب و کتابخوانی باید فرهنگ سازی علمی صورت گیرد


 درخصوص کتاب و کتابخوانی باید فرهنگ سازی علمی صورت گیرد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۰۴

تعداد بازدید: ۱۰۳۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان : جلسه ترویج کتاب و کتابخوانی به ریاست مهندس احمدی فرماندار لاهیجان با حضور نویسندگان ، ناشران و اهالی فرهنگ وهنر لاهیجان و تعدادی از روسای ادارات در محل فرمانداری برگزار شد . فرماندار لاهیجان در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی گفت : کتابخوانی موضوع بسیار مهم و جدی است و تمام کسانی که میتوانند در این زمینه کمک کنند می بایست به شکل علمی و برنامه ریزی شده وارد عرصه فرهنگ شده و نباید منفعلانه با این امر مهم برخورد شود .

وی افزود : در مورد هر مساله با برخورد قهری به نتیجه نمی رسیم و باید فرهنگش تصحیح شود .ارزش و ضد ارزش باید در جامعه مشخص شود .ساختار کشور جمهوری اسلامی است وملت ایران تشنه معرفت و آگاهی است .

در گذشته دانش آموزان و دانشجویان در پژوهش جدی بودند و هر فرد برای تحقیق می بایست تعداد زیادی کتاب مطالعه می کرد . متاسفانه اکنون سخت کوشی و مطالعه کم شده است .جوانان کمتر به سوی کتاب میروند و سعی میکنند اطلاعات خود را از شبکه های مجازی و اینترنت که پر از تناقضات و ناسازگاری اطلاعات است تهیه کننددر حالیکه باید یاد بگیرند اطلاعات را از کتاب و منابع تحقیقاتی مستند تهیه نمایند .

احمدی در ادامه افزود:در بحث کتاب و کتابخوانی باید دانشگاه ها بیشتر همکاری کنند .به عنوان نمونه از طریق پژوهش یا پایان نامه در این زمینه همکاری صورت پذیرد .

وی بر فرهنگ سازی توسط همه ارگان ها و ادارات تاکید کرد و افزود : هدف این جلسه یافتن راه حل و برون رفت از وضعیت فعلی در جامعه است که نویسندگان و مولفان و هنرمندان نقش مهمی در این زمینه دارند ومیتوانند بسیار راه گشا باشند ودر این امر کمک کنند ضمن آنکه دولتمردان نیز باید فضا را برای فعالیت بخش های خصوصی باز کنند.

در ادامه جلسه نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : متاسفانه جامعه امروز دچار چالش عدم نیاز به کتاب در اقشار مردم شده و ما شاهد آن هستیم که توجه به کتاب و کتابخوانی کم شده است . او گفت در تعریف علمی کتابخوانی ؛ مطالعه به هر منظور و انگیزه بجز درس خواندن است و آمار سرانه مطالعه بر همین تعریف علمی کتاب خواندن تهیه می گردد.

او در ادامه افزود :شکی نیست که خواندن برای انسان امروز که در جامعه پیچیده زندگی میکند آرامش روح را به دنبال دارد .یکی از شاخصه های توسعه پیشرفت فرهنگی است و آن حاصل نمی شود مگر آنکه مردم با کتاب مانوس شوند . افراد کتابخوان قدرت استدلال بالایی دارند زیرا کتاب رسانه ای است که هر چه بیشتر خوانده شود توانایی فرد را بیشتر می کند.

ترویج کتاب و کتابخوانی محقق نمیشود مگر آنکه همه سازمان ها و نهادهای دولتی و بخش های خصوصی و گروه های مردم نهاد در امر مهم ترویج کتاب و کتابخوانی مشارکت کنند .

درادامه نادری تعدای از برنامه های پیشنهادی اجرایی در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی در سظح شهر را بیان نمود.

در پایان حاضرین نظراتشان را در خصوص چگونگی ترویج کتاب و کتابخوانی و موانع موجود در این زمینه بیان داشتند . از مولفان ونویسندگان حاضر در این جمع اجمد میراحسان ، شجاع الدین طایفه ، محمد اصغری،حبیب اسماعیلی ،افشین معشوری ،رحمان رحمانپور لیلی، رضا شرافت پیما و شیوا پورنگ را میتوان نام برد .

منبع

می پسندم (۵) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای « درخصوص کتاب و کتابخوانی باید فرهنگ سازی علمی صورت گیرد »