رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی


 رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۰۹

تعداد بازدید: ۱۳۷۸

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسن آذری رییس کتابخانه فردوس و دبیر دومین پویش کتابخوانی تابستانی، چهارمین جشنواره تولید کتاب های صوتی و ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی به تشریح روند برگزاری این جشنواره ها پرداخت.

آذری درباره جرقه اولیه آغاز پویش کتابخوانی تابستانی گفت: هر سال در آمریکا و اروپا برنامه ای با عنوان چالش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان برگزار می شود به همین دلیل به ذهنم رسید می توانیم در ایران نیز چنین طرحی را اجرا کنیم و به تازگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این پویش دیده شده است.

او اضافه کرد: پویش کتابخوانی تابستانی با اینکه برنامه بسیار خوبی است، ولی معتقدم با چیزی که باید فاصله دارد و هنوز جای پیشرفت هست. سال گذشته اولین دوره از پویش کتابخوانی تابستانی با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد و همکاران سازمان فرهنگی هنری حضور فعالی داشتند.

رییس کتابخانه فردوس با بیان اینکه بخش اصلی پویش کتابخوانی تابستانی بخش مسابقه است، گفت: در این بخش، کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری باید ۶ کتاب امانت بگیرند، بخوانند و خلاصه آن را بنویسند و به صورت اینترنتی به دبیرخانه جشنواره بفرستند. از ۴ تا ۱۵ سال در این مسابقه شرکت می کنند و روال کار برای کودکانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند به این شکل است که والدین کتاب را می خوانند و کودک برداشتش از کتاب را نقاشی می کند و آن نقاشی را برای ما می فرستند.

او ادامه داد: بچه ها در انتخاب کتاب ها محدودیتی ندارند و می توانند از همه ظرفیت کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری بهره ببرند. تا کنون ۳ هزار و ۴۰۰ کودک و نوجوان ثبت نام کرده اند و هزار و ۱۲۹ کتاب خلاصه نویسی شده است.

این جشنواره تا پایان تابستان ادامه دارد و برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی http://ketabkhanimajazi.ir/pooyesh/2th مراجعه کنید.

چهارمین جشنواره تولید کتاب های صوتی

سعید آذری درباره جشنواره تولید کتاب های صوتی عنوان کرد: در این جشنواره کتاب ها توسط شهروندان به فایل صوتی تبدیل می شوند تا نابینایان و کودکان و نوجوانان بتوانند از آن استفاده کنند. از آنجایی که هزینه تولید کتاب بریل بالاست، این اقدام می تواند به افزایش عناوین کتاب های مورد استفاده نابینایان کمک کند.

او درباره شیوه انتخاب کتاب ها افزود: ۷۰۰ عنوان کتاب در موضوعات گوناگون را در سایت جشنواره معرفی کردیم. در انتخاب کتاب ها از مشاوره های علمی استفاده شده است. همچنین خود شرکت کننده ها می توانند کتاب مورد نظرشان را پیشنهاد دهند تا دبیرخانه جشنواره تأیید کند.

آذری استقبال را مناسب توصیف کرد و گفت: به عنوان نمونه پوستر جشنواره در کانال تلگرامی ما بیش از ۴۷ هزار بار دیده شده است و تا به حال ۲ هزار و ۷۵۴ نفر ثبت نام کرده اند و بیش از دو هزار فایل صوتی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در جشنواره تولید کتاب های صوتی با توجه به استفاده از اینترنت، محدودیتی نداریم و نه تنها از دیگر شهرهای ایران شرکت کننده داریم، از آلمان، آمریکا و سایر کشورها نیز افرادی شرکت کرده اند.

دبیر جشنواره تولید کتاب های صوتی اضافه کرد: یکی از اهداف جشنواره شناسایی صداهای خوب و استعدادهای جوان در عرصه صداست. نفرات برتر دوره دوم جشنواره به دنیای صدا معرفی شدند و دو نفرشان به صورت حرفه ای در فیلم ها و انیمیشن ها کار دوبله انجام می دهند.

این جشنواره از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و تا ۳۰ آذر ماه برای شرکت در آن و فرستادن فایل های صوتی فرصت باقی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به نشانی http://ketabkhanimajazi.ir/soundbook4 مراجعه کنید.

ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی

آذری به ششمین دوره از جشنواره مجازی کتابخوانی هم اشاره کرد و گفت: این جشنواره یک مسابقه سراسری کتابخوانی است که از میان رمان ها و داستان های مطرح ایران و جهان در فضای مجازی و به صورت اینترنتی برگزار می شود. جشنواره مجازی در این ۶ دوره به عنوان یکی از برنامه های شاخص سازمان فرهنگی هنری جا افتاده و استقبال زیادی به همراه دارد، به طوری که بسیاری از مخاطبان هر سال منتظر برگزاری آن هستند.

او افزود: فراخوان جشنواره همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب اعلام شد و از ۲۷ تیر ماه رسماً آغاز به کار کرد. بیش از ۱۰۰۰ نفر تا کنون ثبت نام کرده اند و این آمار بالاتر خواهد رفت.

دبیر جشنواره مجازی کتابخوانی عنوان کرد: سازمان فرهنگی هنری اولین نهادی است که مسابقه کتابخوانی تشریحی برگزار می کند و این روند داوری را سخت می کند. البته دقت خواننده بالاتر می رود و به اهداف سازمانی نزدیک تر است.

مهلت فرستادن پاسخنامه ها به دبیرخانه جشنواره ۲۰ آذر ماه اعلام شده و برای شرکت در مسابقه می توانید به نشانی http://ketabkhanimajazi.ir/6th مراجعه کنید

#ketabkhanimajazi #کتابخوانی مجازی #مسابقات کتابخوانی
می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای « رقابت کتابخوان‌ها در جشنواره‌های کتابخوانی»