جشن کتابخوانی با حضور نویسنده و مترجم کتاب‌ کودک و نوجوان


جشن کتابخوانی با حضور نویسنده و مترجم کتاب‌ کودک و نوجوان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۱۹

تعداد بازدید: ۱۰۹۲

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، مدیر کل کانون پرورش فکری استان در این جشن گفت: هدف از برپایی این مراسم در محل عرضه محصولات فرهنگی کانون آشنایی هر چه بیشتر کودکان با محصولات کانون و ایجاد فضایی صمیمی میان کودکان و نویسندگان به صورت ارتباط چشم در چشم نویسنده با مخاطبان کودک و نوجوان است.

هادی یوسف زاده افزود: این جشن در 13 استان در سراسر کشور در حال برگزاری است و همزمان با اجرای این برنامه در تمامی مراکز کانون برنامه های متنوعی با هدف آشنایی اعضا با مقوله ادبیات کودک و نوجوان برای مخاطبان تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: در این جشن نویسندگان کتاب کودک و نوجوان در استان ها حاضر شده تا با مخاطبان دیدار صمیمی داشته باشند و حضور مجید عمیق در کانون پرورش فکری استان بسیار جای خرسندی است.

یوسف زاده با بیان اینکه کودکان سرمایه های کانون هستند، گفت: در سایه حضور آنها است که ما اینجا هستیم و برای آنها کارهای فرهنگی انجام می دهیم، لذا باید قدر این سرمایه ها را بدانیم و ارج نهیم.

یوسف زاده افزود: امروزه وجه تمایز تمام جوامع بشری میزان پیشرفت اندیشه و علم است که این مهم با کتاب و کتابخوانی میسر می شود.

در ادامه این آیین مجید عمیق، نویسنده و مترجم کشوری در حوزه کتاب کودک و نوجوان به بیان مطالبی پرداخت و گفت: کودک که بودم علاقه زیادی به خواندن کتاب داشتم و با وجود مشکلات مالی زیاد کتاب کرایه می کردم و آنها را مطالعه می کردم و از آن کتاب ها مطالبی را اقتباس کرده و به صورت کتابچه در می آوردم و نوشته هایم را برای مطالعه به هم کلاسی ها می دادم.

این نویسنده کودک ادامه داد: با بیان این مطالب می خواهم اهمیت کتابخوانی را به کودکان و نوجوانان بیان کنم.

عمیق، کتاب خوانی را برای کودکان و نوجوانان موثر دانست و افزود: مطالعه و کتاب باعث می شود تا کودک و نوجوان با دوستان خود منطقی حرف بزند، رفتار منطقی و سخنان منطقی بر زبان جاری سازد و نیز باعث قوی شدن نگارش و املا و به تبع آن موجب بوجود آمدن آثار ادبی موفق توسط کودک می شود و همچنین درک بهتر و عمیق تری از محیط پیرامون خود و جهان را برای کودکان و نوجوانان میسر می سازد.

وی در ادامه از مرحوم مهدی آذریزدی یاد کرد و گفت: آذر یزدی در اوایل به کارهای متفرقه مشغول بوده و با توجه به قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی چاپخانه که علاقه شدید هم به کتاب و مطالعه داشت، باعث انگیزش مضاعف و شکوفا شدن وی در مسیر نوشتن گردید.

وی در ادامه مطالعه و کتابخوانی را غذای روح عنوان کرد و ادامه داد: به همین خاطر است که تدریس روح مرا ارضا نکرده و قدم در مسیر ترجمه و نویسندگی گذاشته ام.

عمیق با اشاره به اینکه کودکان دیروز از وسایل و تکنولوژی امروزی بی بهره بودند، علاقه کودکان هم نسل خودش را به مطالعه بسیار بیشتر از بچه های امروزی دانست. او برای مخاطبان از خاطرات کودکی خودش گفت و علاقه اش به مطالعه در آن دوران را با وجود امکانات کم مالی، بسیار زیاد توصیف کرد.

وی در پایان از اعضا خواست: حتما ساعاتی از شبانه روز را به دور از تکنولوژی و تنها با کتاب بگذرانند و با این شیوه اطلاعات خود را گسترش دهند.

لازم به ذکر است، مجید عمیق ششم مهرماه 1332 در تبریز به دنیا آمد و در سال 60 وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردید و در سال 64 اولین کتاب ترجمه خود را با عنوان " جغد و دارکوب" نوشته برایان ویلد اسمیت منتشر کرد.

مجید عمیق 35 سال هست که برای کودکان مطلب می نویسد و بیش از500 عنوان کتاب در دو شاخه داستان و علمی در زمینه های شیمی، علوم، زیست شناسی و ... تالیف یا ترجمه کرده است.

گفتنی است، ویژه برنامه جشن کتابخوانی همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مصادف با سال روز وفات مهدی آذریزدی می باشد که در محل عرضه محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مرکز مجتمع کانون تبریز برگزار شد و در ادامه در یک فضای بسیار صمیمی به پرسش و پاسخ کودکان و دغدغه های آنان در امر نوشتن و چگونگی ترجمه پاسخ داده شد و به عنوان یادبود و تشویق کودکان به امر کتابخوانی، کتاب هایی از همین نویسنده و مترجم امضا و به حاضرین اهدا شد.

گزارش تصویری مربوط به جشن کتابخوانی را اینجا مشاهده فرمایید.

می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

نظرات کاربران

پسندیم
۲۰

ارسال نظر برای «جشن کتابخوانی با حضور نویسنده و مترجم کتاب‌ کودک و نوجوان»