راهکار مقابله با هجوم فرهنگی غرب ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است


راهکار مقابله با هجوم فرهنگی غرب ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۱۷

تعداد بازدید: ۱۰۲۱

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: قبل از برنامه ریزی برای نشر کتاب باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج داد و تنها با ترویج مطالعه است که می توان با هجوم فرهنگی غرب مقابله کرد

جهانبخش قنبری در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: کتابخوانی باید مانند سایر کارهای روزانه وارد زندگی مردم شود و یکی از راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی مردمی کردن، تأمین منابع و ایجاد انگیزه در همه افراد جامعه است.

وی افزود: قبل از برنامه ریزی برای نشر کتاب باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج داد و تنها با ترویج مطالعه است که می توان با هجوم فرهنگی غرب مقابله کرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مخاطب خاص خود همواره تلاش کرده که با اجرای فعالیت های متعدد کتاب محور ازجمله شعرخوانی، روخوانی، قصه گویی، معرفی کتاب و ... به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ترویج فرهنگ مطالعه بپردازد و ویژه برنامه خاصی با مضمون توسعه و ترویج کتابخوانی را در طول سال اجرا کند.

قنبری ادامه داد: همچنین مسئولان کانون پرورش فکری در حوزه انتشارات نیز از آثار فاخر نویسندگان کانونی و غیرقانونی حمایت کرده و هرساله کتاب های جدیدی چاپ و به گنجینه ارزشمند کتابخانه های کانون وارد می شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر کانون پرورش فکری استان مرکزی دارای 44 مرکز ثابت، 2 مرکز سیار و 3 کتابخانه پستی است، ابراز داشت: در کتابخانه های این کانون 421 هزار 187 جلد کتاب تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اهمیت نوشتن کتاب برای کودک و نوجوان چیست، اضافه کرد: یکی از روش های تربیتی مؤثر برای کودک و نوجوان، روش آموزش غیرمستقیم است که تأثیر آن به مراتب بیشتر و ماندگارتر از آموزش مستقیم است؛ ادبیات هم یک روش غیرمستقیم است که می تواند علاوه بر آموزش های مهارت های اجتماعی به کودک، سرگرم کردن کودک، مفاهیم موردنیاز را هم به او آموزش دهد.

قنبری تصریح کرد: ادبیات کودک همچنین می تواند باعث تکمیل خلأ موجود در کتاب های درسی شود، اما برای نوشتن در حوزه کودک ابتدا باید کودک را شناخت.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن یک کتاب خوب باید موضوع خوبی را انتخاب کرد و خوب نوشت، افزود: مقصود از خوب نوشتن زبان نوشتاری متناسب با درک و فهم مخاطب، تازگی، خلاقیت و هر آنچه باعث پرورش فکری و خلاقیت مخاطب شود، است و این امر انگیزه مطالعه را در افراد بیشتر و بیشتر می کند.

منبع

می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «راهکار مقابله با هجوم فرهنگی غرب ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است»