جشنواره های کتابخوانی، تلنگری برای ترویج فرهنگ مطالعه است


جشنواره های کتابخوانی، تلنگری برای ترویج فرهنگ مطالعه است

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۱۷

تعداد بازدید: ۱۱۸۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

ه گزارش پایگاه خبری آذرسلام، ایوب بهتاج صبح امروز در دیدار مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با تاکید بر اینکه کتاب بهترین وسیله انتقال میراث فرهنگی جامعه از نسلی به نسل دیگر است، اضافه کرد: کتاب به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهد.

وی افزود: در وانفسای پیش آمده فضای مجازی و هجمه گسترده اطلاعات مختلف اعم از درست و نادرست، کتاب می تواند هادی اطلاعات صحیح و زمینه ساز دانش افزایی انسان ها باشد.

به گفته مدیر کل ورزش و جوانان استان کتاب می تواند اطلاعات مفید را به آحاد مردم منتقل کرده و در عین حال نوشتار و گفتار صحیح را در جامعه پیاده سازد.

بهتاج تصریح کرد: والدین نباید از نقش کتاب در تکوین شخصیت فرزندان خود غافل شوند و کتاب باید همبیشه در سبد مصرفی خانوارها لحاظ شود.

وی افزود: برنامه های مطالعاتی در قالب جشنواره ها و مسابقات کتابخوانی می تواند نقش بسزایی در افزایش میل به مطالعه در خانواده ها و مخصوصا نوجوانان و جوانان داشته باشد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان تاکید کرد: نشست های کتابخوانی هم در عین سهیم بودن در این مهم قطعاً در روحیه مشارکت پذیری و همراه جمع بودن نسل جوان، موثر خواهد بود.

وی با تاکید به اینکه با کاهش تعداد فرزندان روحیه انزوا طلبی در بین نسل جوان شدت گرفته است، ادامه داد: کتاب می تواند برای تربیت صحیح روحی و روانی فرزندان کمک موثری داشته باشد.

نقش انکار ناپذیر کتاب در کاهش آسیب فرهنگی

بهتاج در تاکید به اهمیت جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: ترویج فرهنگ و گفتمان رضوی، ترویج اسلام ناب است و این فرهنگ را باید از همان دوران کودکی به کودکان آموزش داد.

وی افزود: آموزش این فرهنگ ناب موجب می شود که نسل جدید با رفتار، منش و زندگی امام رضا (ع) آشنا شوند تا این نسل بتواند آینده خود را بر اساس سیره رضوی ترسیم کنند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان متذکر شد: در صورتی که این شناخت از دوران کودکی به درست تبیین شود، ماندگاری و اثرگذاری بیشتری در ذهن و روح کودک خواهد داشت.

بهتاج معتقد است اقداماتی که دراین زمینه اعم از نشر، تولید محصول، آموزش و پژوهش، شعر و .... انجام می شود، کار ارزشمندی است؛ چراکه علایق نسل ها و هجمه های دشمنان در حال تغییر است، بنابراین نیازمند تولید آثار به روزتر و بیشتری هستیم تا مردم به راحتی به این منابع دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. وی با تاکید به اینکه سیره علمی و اخلاقی ائمه معصوم (ع) می تواند تحولات بزرگی در جامعه به وجود آورده و بسیاری از آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی دشمنان را خنثی کند، اضافه کرد: به دلیل این تاثیرگذاری است که اقداماتی از جمله جشنواره رضوی از اهمیت کم نظیری برخوردار است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان در عین حال متذکر شد: در ترویج فرهنگ رضوی مهم است که مردم را به اخلاق و رفتار رضوی دعوت کنیم که به عنوان مثال امام رضا (ع) چگونه عمل می کرده اند و اگر بتوانیم این اعمال را در جامعه به صورت فرهنگ ترویج دهیم؛ کار بسیار بزرگی انجام شده است.

ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی با کمک کتاب

وی با اذعان به اینکه یکی از اهداف جشنواره کتابخوانی رضوی ترویج سبک زندگی امامان معصوم و به ویژه امام رضا (ع) است، اضافه کرد: در واقع این جشنواره نقش مهمی در انتقال آداب و سنن اسلامی در جامعه ایفا می کند.

به گفته مدیر کل ورزش و جوانان استان سبک زندگی اسلامی نقش مهمی در فعالیت فردی، گروهی، اجتماعی و سیاسی بازی می کند و این سبک زندگی آداب و ارزش هایی را بر ارتباطات ما با دیگران حاکم می کند و زمانی می توانیم این ارزش ها را بهتر درک کنیم که برای مدت کوتاهی در فرهنگی دیگر زندگی کرده باشیم.

بهتاج تصریح کرد: گاهی به نظر می رسد که الگوهای زندگی امام رضا (ع) غریب مانده است و برگزاری چنین جشنواره هایی سبب خواهد شد که ضمن ترویج کتاب خوانی، سبک زندگی این امام معصوم در جامعه ترویج یابد.

وی معتقد است برای ترویج کتاب خوانی باید در دو بُعد برنامه ریزی کرد که در بعد نخست کتاب های زیبا، جذاب و با مطالب مفید عرضه و در بُعد دوم نیز فرهنگ و عادت کتاب خوانی در افراد تقویت شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان با تاکید به اینکه نهاد خانواده و آموزش و پرورش نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب خوانی ایفا می کنند، ادامه داد: کتابخوانی می بایست از کودکی در افراد نهادینه شود.

بهتاج همچنین با تاکید به اینکه انتقال فرهنگ به صورت جمعی تاثیرات به مراتب بیشتری دارد، متذکر شد: جشنواره ها، کنفرانس ها، همایش ها و... ابزاری برای هشدار ما هستند و به تنهایی نمی توانند جریان ساز باشند.

وی افزود: با برگزاری این برنامه های فرهنگی در بوستان ها و اماکن عمومی می توان فرهنگ کتاب خوانی و سبک زندگی دینی را به اقشار مختلف مردم انتقال داد.

به گفته بهتاج، ما با سبک زندگی اسلامی فاصله داریم و زندگی امامان معصوم به عنوان الگو در جامعه باید بیشتر گسترش یابد چراکه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و مشکلات خانوادگی به دلیل فاصله گرفتن از این سبک زندگی است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان تاکید کرد: دشمنان دین با هدف نفوذ در حوزه فرهنگی به دنبال تغییر سبک زندگی مردم هستند و وظیفه فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی پیاده سازی سبک زندگی امام رضا(ع) با شعار مبارزه دائمی و خستگی ناپذیر در تمام عرصه های زندگی است.

وی افزود: همه آحاد جامعه به ویژه دستگاه های فرهنگی باید با مشارکت در رویدادهایی از جمله جشنواره رضوی در راستای رساندن پیام زندگی امام رضا (ع) و به تعبیر دقیق تر سیره اهل بیت(ع) به جوانان گام بردارند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان تاکید کرد: لازم است در مقابل فعالیت های فرهنگی، ترویج و تعمیق معارف قرآن و اهل بیت(ع) در بین عموم مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان و همچنین تقویت انگیزه های آنان برای عمل به این معارف از مهمترین اهداف جشنواره باشد.

منبع

می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «جشنواره های کتابخوانی، تلنگری برای ترویج فرهنگ مطالعه است»