لزوم فراهم اوری امکان کتابخوانی در مناطق عشایری و روستایی ایلام


لزوم فراهم اوری امکان کتابخوانی در مناطق عشایری و روستایی ایلام

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۱

تعداد بازدید: ۱۲۵۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

مرتضی حاتمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وجود کتابخانه های روستایی و تغذیه این کتابخانه ها با کتاب هایی با موضوع های مختلف و خواندنی نقش مهمی در ترویج و توسعه کتابخوانی در میان ساکنان روستاها به ویژه دانش آموزان روستایی را دارد.

وی با اشاره به ضرورت کتابخوانی در میان دانش آموزان روستایی اشاره کرد: دستگاه های فرهنگی و آموزشی مختلفی چون کانون پرورش فکری با ایجاد کتابخانه های سیار روستایی و استفاده از مربیان توانا موجب ترغیب دانش آموزان برای مراجعه به کتابخانه ها و افزایش فرهنگ مطالعه در بین آنها می شود.

وی افزود: در بسیاری از روستاها که کتابخانه دائمی وجود ندارد کتابخانه های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرایط لازم را برای بچه های روستایی فراهم ساخته که این دانش آموزان با امانت گرفتن کتاب از این کتابخانه های سیار در کنار درس خواندن، امکان خواندن کتب غیر درسی را هم داشته باشند.

نویسنده ی رمان راز کوچه باغ هفت توت یادآور شد: با بیان اینکه خواندن کتاب باعث افزایش دانایی، علم و هوش بچه ها، تقویت حس کنجکاوی آنها می شود، گفت: افزایش کمی کتابخانه های سیار روستایی گسترش بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جوامع روستایی را به همراه دارد.

حاتمی تاکید کرد: بی شک همکاری و همراهی آموزگاران و اولیای مدارس روستایی با مربیان کتابخانه های سیار روستایی در بالابردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم و تاثیرگذار است و آموزگاران در کنار مربیان کمک شایسته ای به ترویج کتابخوانی می کنند.

این نویسنده و باز آفرین ادبیات کلاسیک گفت: خواندن کتاب باید به یک عادت خوب و مستمر برای بچه ها تبدیل شود، و خرید کتاب و تشکیل کتابخانه های شخصی موجب سوق دادن بچه های به خواندن کتاب می شود.

وی افزود: البته باید کتاب هایی که بچه ها امانت می گیرند از لحاظ معیارهایی چون محتوا، حجم، تصویر گری با میزان سن دانش اموزان تناسب داشته باشد.

مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه نگار ادبی تاکنون بیش از۴۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در قالب های بازآفرینی، مجموعه داستان و رمان نوشته و منتشرکرده و ۶ عنوان دیگر هم زیر چاپ دارد که تا پایان سال منتشر می شود.

#لزوم فراهم اوری امکان کتابخوانی در مناطق عشایری و روستایی ایلام
می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «لزوم فراهم اوری امکان کتابخوانی در مناطق عشایری و روستایی ایلام»