تاثیر مثبت کتابخانه های مساجد بر ایجاد فرهنگ کتاب خوانی


تاثیر مثبت کتابخانه های مساجد بر ایجاد فرهنگ کتاب خوانی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

تعداد بازدید: ۱۱۱۵

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی گفت: اگر تمام مساجد مجهز به کتابخانه شوند قطعا می توانند تاثیر مثبتی بر فرهنگ کتاب خوانی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری و موسسه کتابخانه مسجد اشرفی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان؛ با اشاره به لزوم ایجاد فرهنگی سازی در بالا رفتن سطح مطالعه در کشور گفت: برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور علاوه بر فرهنگی سازی نیاز است تا فضا و امکانات مورد نظر نیز برای این امر فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی ادامه داد: متاسفانه یکی از معضلات کتاب خوانی و مطالعه در کشور ما وجود وسایل ارتباط جمعی همچون موبایل و اینترنت می باشد که باعث شده است رغبت جوانان و نوجوانان به کتاب و کتاب خوانی کم شود.

موسسه کتابخانه مسجد اشرفی اصفهانی بیان داشت: هر چه زمان رو به جلو می رود و برنامه های اینترنتی جدیدی مانند کتاب های الکترونیکی به وجود می آید مردم بیشتر از کتاب دور می شوند، البته اینترنت و ابزارهای اینترنتی مانند کتب الکترونیکی به نوبه خود بد نیستند و دارای مضایا و معایبی هستند. از مضایا آنها می توان به در دسترس بودن و سریع بودن آن اشاره کرد وقتی به دنبال یک مطلب هستیم به راحتی می توانیم با یک جستجوی ساده در اینترنت به آن مطلب دسترسی پیدا کنیم و دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را در میان کتب برای پیدا کردن مطلب صرف نمایم و به اطلاعات دسترسی راحت و سریع داریم، از معایب این ابزار نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که اینترنت باعث شده است جوانان و نوجوانان کمتر به سمت کتابخوانی بروند. در گذشته افراد برای بدست آوردن یک مطلب باید چندین کتاب را مطالعه می کردند که این کار سختی خود را داشت اما هر چه این علم وآگاهی به یک موضوع با سختی و زحمت بیشتری بدست می آمد با ارزشتر و ماندگار تر بود.

وی با بیان اینکه در گذشته ارزش علم بیشتر از امروز بوده است تصریح کرد: علم در گذشته نسبت به زمان حال ارزش بیشتری داشته است و اکنون با پایین آمدن ارزش علم در جامعه و رفتن به سوی مدرک گرایی باعث شده است که علوم کسب شده در حد و اندازه های آن مدرک نباشد برای مثال در حوزه علمیه قم بزرگانی همچون علامه حلی، سید رضی، شیخ مفید و شیخ طوسی پرورش یافته و به جامعه معرفی شدند اما اکنون می توان نمونه های آنها را پیدا کرد؟ این بزرگان بدون مدارک امروزی در بالاترین سطح علوم قرار داشتند و همچنان نیز در آن جایگاه هستند زیرا در آن زمان علم به سختی بدست می آمد و مهم وجود خود علم بود و نه داشتن مدرک.

حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی خاطر نشان کرد: اکنون که ارزش علم در جامعه پایین آمده و به سمت مدرک گرایی سوق یافته است باید با ایجاد امکانات و بستر مناسب انگیزه را در جوانان و نوجوانان برای کسب علم و مطالعه کتب علمی ایجاد نماییم. ساخت کتابخانه های بیشتر و دسترسی راحت تر به کتاب می تواند انگیزه را در میان جوانان و نوجوانان بالاتر ببرد زیرا همانگونه که در دسترس بودن فضای مجازی و اینترنت باعث شده است جامعه از کتب و مطالعه دور شود ایجاد دسترسی آسان به کتب و کتابخانه نیز می تواند افراد جامعه را به سمت مطالعه و کسب علم سوق دهد.

رییس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری با اشاره به تاثیر مستقیم تجهیز مساجد به کتابخانه در ایجاد فرهنگ کتاب خوانی گفت: اگر تمام مساجد مجهز به کتابخانه شوند قطعا می توانند تاثیر مثبتی بر فرهنگ کتاب خوانی داشته باشند زیرا مسجد یک مکان امن و ایمن از هر لحاظ برای مردم جامعه است و خانواده ها با خیالی آسوده فرزندان خود را به کتابخانه مسجد می آوردند و از طرفی باتوجه به ماهیت مذهبی مسجد جوانان و نوجوانان علاوه بر استفاده از کتب و مطالعه از مسائلی همچون گناه و یا تهاجم فرهنگی دشمن نیز در امان خواهند بود.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از علل پایین بودن سرانه مطالعه نیز همین تهاجم فرهنگی دشمنان است که در بسیاری از مسائل جوانان و نوجوانان ما را نشانه گرفته است. ورود تکنولوژی های جدید به نوبه خود چیز بدی نیست اما وقتی دشمنان از آنها برای تخریب فرهنگ و به گناه کشاندن جوانان و نوجوانان استفاده می کند باید راهی برای مقابله در برابر آن پیدا کرد. البته مقابله با تهاجم فرهنگی کار بسیار دشواری می باشد زیرا از هر سمتی با آن مبارزه می کنیم از یک سو و سمت دیگری دشمن هجمه وارد می کند. در این راستا یکی از وظایف برای ایستادگی در مقابل تهاجمات فرهنگی ایجاد فرهنگ کتاب خوانی در جامعه و بالابردن آگاهی مردم است.مذ آ

سرویس: تهران

#معضلات کتاب خوانی و مطالعه #مشکلات کاهش مطالعه و کتابخوانی
می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «تاثیر مثبت کتابخانه های مساجد بر ایجاد فرهنگ کتاب خوانی»