اختصاص اعتبار 5 میلیاردی به اولین پروژه کتابخوانی مجازی کشور


اختصاص اعتبار 5 میلیاردی به اولین پروژه کتابخوانی مجازی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹

تعداد بازدید: ۱۳۰۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گتوند با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان ، فرماندار و کلیه اعضاء انجمن شهرستان در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار و مشکلات کتابخانه های شهرستان گتوند بررسی شد.

علی خدری غریبوند، فرماندار گتوند در این نشست گفت: شهرستان گتوند از نظر تعداد کتاب و کتابخوان در وضعیت مطلوبی بوده اما در این بین مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی افزود: از 10 کتابخانه موجود در شهرستان تقریبا 5 کتابخانه دچار مشکلاتی همچون کمبود نیرو، اجاره ای بودن مکان و نبود منابع در حوزه کودک و نوجوان هستند.

خدری تصریح کرد: کتابخانه مرکزی شهرستان از املاک اداره ارشاد است و معارضی دارد که حکم قلع و قمع گرفته، در صورت اجرای حکم نهایتا یک ماه فرصت تخلیه مکان را خواهیم داشت.

فرماندار گتوند عنوان کرد: برخی از روستاهای پر جمعیت که در آنجا کتابخانه تاسیس شده با مشکلاتی نظیر مشکلات شهرستان دست و پنجه نرم می کنند و در بعضی روستاها نیز شرایط احداث کتابخانه به شرط تامین منابع وجود دارد .

در این جلسه؛ سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان در خصوص اهمیت رواج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه بیان کرد: یکی از شاخصه های اصلی توسعه پایدار، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است همچنین می توان با کتاب میزان آسیب های اجتماعی که بر اثر جهل و نادانی بروز می کنند را با گسترش این فرهنگ به حداقل رساند.

منصور کوهی رستمی گفت: امروز به منظور بازدید از پروژه ها و کتابخانه ها ،با تیم 10 نفره که متشکل از کارشناسان حقوقی، قضایی و عمرانی است در شهرستان حضور پیدا کردیم تا با کمک مسئولین محلی در جهت حل مشکلات و توسعه فرهنگی این شهرستان گامی برداشته شود.

رستمی افزود: 10 کتابخانه موجود در گتوند 6574 جلد کتاب را در خود جای داده اند، 2721 نفر از مردم عضو این کتابخانه ها هستند و 3720 متر نیز زیر بنا دارند واین یعنی به ازای هر 100 نفر 92 جلد کتاب و 6/5 متر زیر بنای فضای کتابخانه ای ، و به ازای هر 25 هزار نفر 4 کتابخانه وجود دارد که 4 درصد مردم نیز عضو این کتابخانه ها هستند.

وی بیان کرد: در مجموع گتوند از لحاظ تعداد کتابخانه ها در جایگاه دوم، تعداد اعضا جایگاه دهم، متراژ زمین مختص به کتابخانه جایگاه دوم و از لحاظ دارا بودن منابع جایگاه سوم را در بین شهرستان های استان خوزستان را دارا می باشد.

منصور کوهی رستمی ادامه داد: با وجود جایگاه خوب این شهرستان در استان اما مشکلاتی از جمله تعطیلی حدود 4 کتابخانه را دارد که این امر مطلوب نیست و باید برای بررسی علل تعطیلی و رفع آن ها تلاش کرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: یکی از ایرادات اساسی کتابخانه ها این است که اکثر آن ها کارکرد کتابخوانی ندارند مثلا ملکی بوده و شخص خیری آن را اهدا کرده که فضای بسیار محدودی نیز دارد، یکی از راه کارهای خروج از این مشکل ساخت کتابخانه است اما کمبود بودجه و منابع مانع از این اقدام می شود.

وی اظهار داشت: کتابخانه جنت مکان و سماله که از سال 91-92 کلنگ احداث شان به زمین زده شد تنها 40درصد پیشرفت فیزیکی دارند، شاید اگر مسئولان شهرستان اهتمام جدی نسبت به این مساله داشتند این کتابخانه ها تا کنون مورد بهره برداری و استفاده عمومی قرار می گرفتند.

کوهی رستمی بااشاره به 13 کتابخانه در حال ساخت استان اضافه کرد: برای کتابخانه جنت مکان اعتبار 130 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که با این رقم و قول مساعد مسولین استان تمامی پروژه های استان از جمله پروژه های سماله و جنت مکان تکمیل و تحویل شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت: در خصوص کتابخانه سماله نیز تفاهم نامه ای با بنیاد برکت کشور برای تخصیص اعتبار 380 میلیونی به منظور تکمیل این پروژه در حال پیگیری است که امیدواریم با همکاری و پیگیری مسئولان برای کتابخانه جنت مکان با اختصاص این پروژه نیز به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت : کتابخانه علی جان امام ، بهترین کتابخانه شهرستان است که شاید اگر این مساله بهتر پیگیری می شد کار به صدور حکم قلع و قمع و تخریب این مکان مقدس نمی رسید و امیدوارم تا یک ماه آینده این قضیه با همکاری مسئولان خاتمه یابد.

کوهی رستمی در خصوص کمبود منابع کتاب عنوان کرد: کمبود منابع بویژه در حوزه کودک و نوجوان مساله ای جدی است برای جبران این نقص در یک مرحله مبلغی در نظر گرفته شد و کتاب هایی خریداری گردید که خاص مناطق حاشیه شهر اهواز بود اما قرار است برای کل استان اعتباری تخصیص یابد که قطعا بخشی از آن را به گتوند اختصاص داده خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت: 210 میلیون تومان برای تامین تجهیزات کتابخانه های استان اختصاص داده شده بود که 10 درصد این بودجه به گتوند رسید و این یعنی گتوند بیشترین اعتبار را دریافت نمود.

منصور کوهی رستمی در پایان تصریح کرد: در فضای مجازی قرار است پروژه ای برای اولین بار در کشور تحت عنوان کتابخوانی دیجیتالی در استان راه اندازی گردد که اعتباری 5 میلیاردی برای آن در نظر گرفته شده است.

#باشگاه خبرنگاران جوان #ترویج فرهنگ کتابخوانی #افزایش سرانه مطالعه ایران
می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «اختصاص اعتبار 5 میلیاردی به اولین پروژه کتابخوانی مجازی کشور »