ایجاد جریان کتابخوانی هدفمند مردم را به مطالعه تشویق می‌کند


ایجاد جریان کتابخوانی هدفمند مردم را به مطالعه تشویق می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۱۷

تعداد بازدید: ۱۲۲۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

محمدرضا شرفی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مشارکت عمومی در جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: مشارکت بیش از ۶۰۰ هزار نفر در هفتمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی اتفاق بسیار مبارکی است و اینکه چنین تعدادی به صورت مستقیم مطالعات خود را معطوف به معارف رضوی کرده اند، چند نکته و پیام مهم به همراه دارد.

وی در این باره گفت: ملت ما، ملتی فرهنگ دوست هستند و این حرکت نشان داد که اگر نهادهای مرتبط و دارای دغدغه در حوزه فرهنگ مطالعه برای آنها طرح و برنامه ای مناسب ارائه کنند، مردم علاقه مند هستند که مطالعات شان را در این مسیر ساماندهی شده به صورت هدفدار و متمرکز انجام دهند و از این جهت واگذاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد کتابخانه های عمومی کشور نقطه عطفی در استقبال عمومی از این حرکت بوده است.

این پژوهشگر علوم تربیتی با بیان اینکه معارف رضوی ناظر به بخش های مختلف زندگی مردم است، ادامه داد: وقتی معارف رضوی در ابعاد مختلف زندگی خود مانند تربیت فرزند، همسرداری، آداب دوست یابی و سایر مسائل اجتماعی به کار گرفته شود، آثار و برکات این موضوع به منزله پاداشی معنوی باعث می شود تا افراد برای بهره مندی بیشتر از این برکات، حرکت خود را در این مسیر ادامه دهند. بر این اساس مشارکت مردم در این جشنواره مشارکتی ادامه دار خواهد بود.

شرفی درباره سومین نکته این رویداد فرهنگی نیز گفت: تمام فعالیت ها و بخش های مجموعه جشنواره های رضوی، همچنین جشن ها و چراغانی ها همه ارزنده هستند. چراکه باعث جاری شدن محبت در قلب انسان می شوند. ولی تأثیرات برخی از این جشن ها و جشنواره ها به همان زمان برگزاری یا اندکی بیشتر محدود می شود، اما اگر این جشن با کتاب و کتابخوانی پیوند بخورد و با اعتقادات مردم نیز همراه شود، ممکن است مسیر زندگی انسان را تغییر دهد.

نویسنده کتاب «مهارت های زندگی در سیره رضوی» در این باره توضیح داد: در تاریخ بسیار دیده شده که گاهی خواندن یک کتاب مسیر زندگی یک انسان را تغییر داده است. حتی مطرح است که کتاب بینوایان یکی از عوامل موثر در شکل گیری انقلاب کبیر فرانسه بود و یا کتابی مانند دُن کیشوت مردم اسپانیا را دچار بحران روحی کرد، چراکه غرور و عزت مردم اسپانیا را به بازی گرفت. بنابر این می بینیم که یک کتاب حتی می تواند روحیات یک ملت را تغییر دهد.

وی تأکید کرد: بر این اساس ساماندهی جریان کتابخوانی، ایجاد دسترسی و ارزان شدن دسترسی به کتاب می تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود که استفاده از شبکه کتابخانه های عمومی با بیش از ۳۳۰۰ مرکز در سراسر کشور، گامی موثر در مسیر تحول جامعه بوده است که میزان بالای مشارکت در جریان جشنواره کتابخوانی رضوی گواهی بر این مدعاست.

شرفی همچنین با اشاره به نقش مهم کتابداران در جریان کتابخوانی رضوی گفت: بسیاری افراد هستند که به عنوان یک کتابخوان یا علاقه مند به کتاب وارد کتابخانه می شوند، اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. گاهی ممکن است ما برای یافتن کتاب های مورد نظر وقت بسیاری صرف کنیم اما بازدهی کمی داشته باشیم. در این میان نقش کتابداران این است که با حداقل فرصتی که مردم برای مطالعه کتاب می گذارند، بیشترین میزان بازدهی و بهره برداری را داشته باشند. از این جهت راهنمایی کتابداران در مشارکت هرچه بیشتر مردم در این جشنواره بسیار موثر بوده است.

منبع

می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «ایجاد جریان کتابخوانی هدفمند مردم را به مطالعه تشویق می‌کند»