رابطه معکوس کتاب خوانی با جرم و جنایت!


رابطه معکوس کتاب خوانی با جرم و جنایت!

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۱۳

تعداد بازدید: ۱۳۳۹

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

مصاحبه اختصاص روزنامه نیم نگاه با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس: رابطه معکوس کتاب خوانی با جرم و جنایت! با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتاب خوانی در کشور و کاهش روز افزون مطالعه کتاب در سطح استان و مناطق مختلف کشور، نیم نگاه در این خصوص مصاحبه ای را با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس تهیه کرده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس در این گفت و گو اظهار کرد: کتاب و کتاب خوانی جز فرهنگ ایرانی است و از دیرباز در فرهنگ ایرانی و حتی دین اسلام وجود داشته است که متأسفانه در این سال ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

روح الله منوچهری با اشاره به اینکه پژوهشی در کشورهای غربی برای مطالعه کتاب و کتاب خوانی صورت گرفته است، افزود: میزان کتاب خوانی با جرم و جنایت رابطه معکوس دارند و این موضوعی اثبات شده است. در کشور ما متأسفانه آمار دقیقی از کتاب خوانی وجود ندارد.

دکتر منوچهری خاطرنشان کرد: بزرگان دینی ما در مورد کتاب خوانی تأکید کرده اند. حضرت علی (ع) می فرمایند: «کسی که با کتاب خواندن آرامش یابد، آسایشش سلب نمی شود». وی با بیان اینکه ترویج کتاب خوانی اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: برای ترویج کتاب خوانی توجه ویژه ای به کودکان شده است؛ اگر افراد از کودکی کتاب خواندن را بیاموزند و با آن الفت بگیرند، در بزرگسالی نیز به سمت مطالعه خواهند رفت.

سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی استان فارس با تصریح اینکه اکنون عصر انفجار اطلاعات است، گفت: منابع زیادی به صورت مجازی و چاپی در اختیار افراد قرار می گیرند؛ اما به دلیل اینکه کودکان با فضای موجود آشنایی زیادی ندارند، کتاب خانه های عمومی منابع خوبی را برای شناسایی کتاب در اختیار کودکان قرار داده است. یکی دیگر از طرح هایی که در این زمینه تأثیر گذار است، طرح عضویت سراسری کتابخانه هاست که در صورت عضویت در یک کتابخانه، می توانند از کتابخانه های دیگر نیز استفاده کنند.

منوچهری اذعان کرد: در 31فروردین ماه امسال با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه عمومی کشور، تعداد کتابخانه های عمومی شیراز با افزایش ۶۰ درصدی رو به رو بود و از لحاظ زیر بنایی ۲۵ درصد به کتابخانه های عمومی این شهر اضافه شد. خوشبختانه در شیراز کمتر منطقه ای وجود دارد که کتابخانه نداشته باشد. اما فقیرترین منطقه از لحاظ کتابخانه، غرب شیراز است که تنها یک کتابخانه دارد.

وی از احداث سه کتابخانه کودک در شیراز خبر داد و گفت: ما جز استان های پیشتاز کشور در این زمینه هستیم و کودکان در این کتابخانه ها می توانند از امکانات خوب و ویژه ای استفاده کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس بیشترین متقاضیان در کتابخانه ها را رده سنی ۱۴ تا ۲۰ سال دانست و گفت: تنها دو درصد از مردم شیراز در کتابخانه ها عضو هستند.

منوچهری ادامه داد: «قصه های خوب برای بچه های خوب» نوشته مهدی آذریزدی بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده و پس از آن مطالعه رمان های عامه پسند بیشترین متقاضی را دارد.

وی در ادامه سخنان خود متذکر شد: اگر بخواهیم از آمار جرم و جنایت بکاهیم و به جایگاه شایسته ای برسیم راهی جز توسعه فرهنگ کتاب خوانی در کشور نداریم و برای این کارنیازمند همکاری و فرهنگ سازی تمامی سازمان های مربوطه از جمله رسانه ها و آموزش و پرورش خواهیم بود.

منبع: نیم نگاه ـ زهرا خسروی

می پسندم (۱) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «رابطه معکوس کتاب خوانی با جرم و جنایت!»