بزرگ‌ترین مشکل کتاب‌خوانی جامعه، عدم مدیریت و برنامه‌ریزی است


بزرگ‌ترین مشکل کتاب‌خوانی جامعه، عدم مدیریت و برنامه‌ریزی است

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۴

تعداد بازدید: ۱۵۷۵

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در آیین تجلیل از برگزیدگان کتاب خوانی مراکز کانون استان، محمدرضا شمس نویسنده باسابقه کودک و نوجوانان بابیان مطالبی در رابطه بااهمیت کتاب خوانی در جامعه گفت: این تفکر اشتباهی است که بچه های دیگر کشورها از بچه های ایرانی کتاب خوان تر هستند. آنچه تفاوت دارد این است که در دیگر کشورها مسئولان امر، به کتاب خوانی کودکان و نوجوانان توجه بیشتری نشان داده و برای آنان بهتر برنامه ریزی می کنند.

شمس در این دیدار صمیمانه که با حضور بیش از 400 نفر از اعضای کتاب خوان برگزیده و مربیان مراکز کانون استان برگزار شد با اشاره به علاقه اش به مطالعه در دوران کودکی گفت؛ من در کودکی بسیار کتاب می خواندم و از هر فرصتی برای کتاب خواندن استفاده می کردم، اما نویسندگان محدودی در آن دوران داشتیم و کودکان مجبور بودند کتاب های بزرگ سال را مطالعه کنند. اما امروزه نویسندگان موفق و پرکاری برای کودکان و نوجوان می نویسند و در دسترستان قرار داده اند.

لازم به توضیح است که محمدرضا شمس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با نوشتن شعر همکاری خود را با نشریۀ "کیهان بچه ها" آغاز کرد. سپس به نوشتن داستان پرداخت و بعدها با مجله های رشد نوآموز، کودک و دانش آموز، سروش کودک و نوجوان و... همکاری کرد. نخستین کتاب این نویسنده با عنوان "اگر این چوب مال من بود"، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. یک سبد سیب، خواب و پسرک، افسانه روباه حیله گر، اگر این چوب مال من بود، هشت پا ، قصه های ترسناک و... از برخی آثار این نویسنده است.

این نویسنده با سابقه در پاسخ به این پرسش که چرا نویسندگان ایرانی حاضر به نوشتن کتاب های طنز نیستند اذعان داشت: نویسندگان ما روایت کردن را خوب می دانند اما چگونه روایت کردن را بلد نیستند. هر کتاب باید به گونه ای که می خواهد نوشته شود. من معتقدم که اصولاً نویسندگان ما حاضر به ریسک و خطرپذیری نیستند و به دنبال تجربه های جدید نمی روند و متأسفانه برای همین مسئله است که آثارمان خوانندگان کمتری دارد. نویسندگان ما هرکدام با یک لحن، فن و یک گونه از ادبیات می نویسند و مرتب شیوه و تکنیک خود را تکرار می کنند.

نویسنده مجموعه داستان «دیوانه و چاه» فاصلۀ ادبیات کودک و نوجوان ایران را با ادبیات جهان بسیار نزدیک دانست و خاطرنشان کرد؛ اگر شورای کتاب کودک نویسندگان بیشتری را در جشنواره های ادبی معرفی می کرد، قطعاً این امید وجود داشت که نوبل ادبیات جهان به آثار ایرانی تعلق بگیرد. زیرا خیلی از نویسندگان ایرانی با نویسندگان کشورهای دیگر برابری می کنند.

وی در رابطه با سرانه مطالعه در ایران گفت؛ ازنظر کمیت در انتشار کتاب وضع مناسبی نداریم و صنعت نشر ما در وضعیت خوبی قرار نگرفته است اما مقصر را نباید رسانه هایی مثل تلویزیون و اینترنت دانست. عدم مدیریت و برنامه ریزی بزرگ ترین مشکل اصلی این حوزه است .

شمس ادامه داد؛ به لحاظ کیفی، در حوزه کتاب کودک و نوجوانان این پتانسیل وجود دارد که آثار ایرانی وارد بازارهای جهانی شود و در تبلیغ کتب ایرانی در دنیا، سازمان های مربوطه می توانند مؤثر باشند.

نویسنده داستان های کودک و نوجوان گفت؛ دوست داشتم در مورد جنگ بنویسم اما تنها یک داستان با این مضمون نوشتم که درصدد نوشتن داستان های دیگری با موضوع جنگ هستم.

جشن تجلیل از کتاب خوانان برتر مراکز کانون استان تهران، صبح روز پنج شنبه دوم آذرماه 1396 در سالن شهید بهنام مجموعه آفرینش های فرهنگی و هنری کانون با حضور بیش از 400 عضو و مربی برگزیده در بخش های طراحی پوستر، کتاب خوانان برتر، طرح های کتاب خوانی و اقدام پژوهی برگزار شد.

#بزرگ‌ترین مشکل کتاب‌خوانی جامعه
می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «بزرگ‌ترین مشکل کتاب‌خوانی جامعه، عدم مدیریت و برنامه‌ریزی است»