کتاب و زندگی، دخیل عشق حججی


کتاب و زندگی، دخیل عشق حججی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۱۱

تعداد بازدید: ۱۳۳۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

روایت کرده اند شهید محسن حججی هر سال بخشی از فعالیت های خود را معطوف به طرح «کتاب و زندگی» می کرده است؛ حالا پنجمین دوره این مسابقه بزرگ قرار است با یاد این شهید برگزار شود.

به گزارش مشرق، هرگاه از معضل کتابخوانی صحبت می شود، انگشت اشاره ها به سوی مردم و فرهنگ مطالعه آنها بازمی گردد و همواره مردم را علت اصلی کتاب نخوانی می دانند. این در حالی است که افزایش بی رویه قیمت کاغذ و کتاب در سال های اخیر به همراه کاهش قدرت اقتصادی امکان حضور محصولات فرهنگی را در سبد خرید مردم کاهش داده است. از سوی دیگر آنچنان نشر کتاب تسهیل شده است که سال هاست انواع کتاب های بی کیفیت مخاطب را دلزده کرده است و در این میان امکان تشخیص کتاب خوب از بد به آسانی گذشته نیست.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای افزایش بهینه مطالعه با همکاری تعداد زیادی مراکز فرهنگی، مؤسسات مردمی و کتابفروشی ها، طرح «کتاب و زندگی» را راه اندازی کرد. در این طرح کتابی معرفی شده و همزمان نسخه مخصوص مسابقه که با قیمتی ارزان تر ارائه می شود در کتابفروشی های سراسر کشور عرضه شده و علاقه مندان پس از مطالعه این کتاب در مسابقه شرکت کرده و برندگان صاحب جوایز نفیسی می شوند. «کتاب و زندگی» که از فردا رسما وارد دوره پنجم خود می شود، در ۴ دوره اخیر خود توانست تحول شگرفی در بازار نشر رقم بزند و کتاب هایی که در این طرح ها معرفی شدند، همواره در رده پرفروش ترین های بازار قرار گرفته اند. ۴ سال رونق کتاب و زندگی در نخستین دوره کتاب و زندگی، کتاب تاثیرگذار «من زنده ام»، نوشته معصومه آباد معرفی شد. این کتاب اثرگذار در مدت کمتر از ۲ ماه برگزاری مسابقه، به شمارگانی بالغ بر ۳۰۰ هزار نسخه از ابتدای چاپ آن رسید. در حال حاضر نیز به شمارگان نیم میلیونی رسیده و همچنان از پرفروش های بازار کتاب است. در دومین دوره، کتاب کاربردی «خانواده»، حاوی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی و شیوه های قوام بخشی به نهاد خانواده بود. این کتاب در طول مدت مسابقه ۱۸۵۰۰۰ جلد چاپ شد. موج سوم مسابقه با محوریت کتاب «دختر شینا» آغاز شد که روایت زندگی و خاطرات «قدم خیر کنعان محمدی»، همسر «شهید ستار ابراهیمی» است. این کتاب با قیمت ۷۵۰۰ تومان عرضه شد که نسبت به قیمت قبلی کتاب، ۱۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

این کتاب تنها در سومین دوره کتاب و زندگی ۱۵۰ هزار نسخه فروش داشت که ۱۳ هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند. «رویای نیمه شب» کتابی بود که چهارمین دوره کتاب و زندگی به آن اختصاص پیدا کرد و از آن پس این کتاب هنوز در زمره پرفروش ترین ها قرار دارد. این کتاب اثری داستانی و عاشقانه با زمینه‎ مذهبی است که حکایت از دلدادگی جوانی پاک سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است. جذابیت و سادگی قلم نویسنده به اندازه‎ای است که مخاطب را مجذوب خود کرده و تا انتهای داستان همراه می‎کند. تیزرهای سینمایی برای گنج کاغذی اما کتاب و زندگی از دوره سوم خود پیوست فرهنگی را نیز به کتاب ها افزود و با انتشار تیزری حرفه ای و جذاب از کتاب های «دختر شینا» و «رویای نیمه شب» استقبال از آنها را افزایش داد. الیکا عبدالرزاقی و امید زندگانی در این تیزر سینمایی «دختر شینا»، برشی از این کتاب را به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا بازسازی کردند. امین زندگانی درباره تیزر دختر شینا گفت: به نظر من نباید بگوییم «تیزر دختر شینا» بلکه باید بگوییم «فیلم دختر شینا»؛ چون این تیزر به رغم زمان محدودش آنقدر از احساس و صمیمیت سرشار بود که کارکرد یک فیلم کامل را داشت.

وی ادامه داد: من و همسرم به عنوان کسانی که در این اثر بازی کردیم، همواره نگران بودیم نکند نتوانیم آن احساس و صمیمیتی که در کتاب «دختر شینا» وجود دارد را بخوبی منتقل کنیم اما امروز که این اثر را دیدیم بسیار خوشحالیم با زحمت همه عوامل این اثر از جمله فیلمبردار، کارگردان و... به یک اثر خوب و هنری که صمیمیت این کتاب را منتقل می کند، تبدیل شده است.

تیزر رویای نیمه شب نیز به کارگردانی اصغر عباسی با بازی عباس غزالی، مهدی فقیه، سیما خضرآبادی، ثریا قاسمی، متین ستوده و ماه چهره خلیلی خیلی زود توانست مخاطبان را به مطالعه این کتاب علاقه مند کند. قصه این تیزر با جوانی آغاز می شود که در حال مطالعه رویای نیمه شب در مترو است که ناگهان زمان دگرگون شده و به دل داستان در سال های دور شهر حله می رود. دخیل عشقِ محسن حججی پس از گذشت ۴ دوره موفقیت آمیز از این طرح، پنجمین دوره از مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «دخیل عشق» برگزار می شود. این دوره از مسابقه همراه با یادی از شهید محسن حججی است. شهید محسن حججی از ترویج کنندگان و فعالان حوزه کتاب بود و در دوره های قبل پویش های کتابخوانی مانند کتاب وزندگی و روشنا هم فعالیت چشمگیری داشت. «دخیل عشق» رمانی به قلم مریم بصیری از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است. «دخیل عشق» سرگذشت زندگی دختری ۴۴ ساله است به نام صبوره، دختری که تا این سن هنوز ازدواج نکرده و تنها بهانه او برای مجرد بودن، نذر او است؛ عهدی که او در جوانی با خود بسته و آن ازدواج با یک جانباز و خدمت به او است.

او که دوران جوانی خود را در جبهه های جنگ دفاع مقدس به سر برده و با امدادگری وظیفه جهادگری را بخوبی ایفا کرده است، بعد از گذشت سال ها از جنگ، هنوز خود را وامدار رزمنده ها می داند و شاید برای جبران همین اندیشه، تمام سال های عمر خود را در آسایشگاه جانبازان مشهد صرف خدمت رسانی به جانبازان می کند. در دوران پرستاری اش، دل به جانبازی به نام رضا می سپارد اما بعد از شهادت رضا به واسطه خوابی که از او دیده است، تن به ازدواج با رسول می دهد، خواستگاری که همسرش را از دست داده است و حال با مادر پیر و ۳ فرزندش به سختی زندگی را می گذراند.

صبوره که نماد زنی صبور از نسل دوران دفاع مقدس است، با اینکه از ادا نکردن نذرش ناراحت است اما بعد از ازدواج درمی یابد رسول، زخم خورده آسیب های جنگ است. اعصاب و روانش به هم ریخته و بعد از تشخیص پزشکان بنیاد جانبازان، به عنوان جانباز معرفی می شود و آرزوی دیرینه صبوره تحقق می یابد. نویسنده سعی دارد در این کتاب شخصیت های آرمانگرایی را که متأثر از جنگ و هنوز هم پایبند به اعتقادات شان هستند، به تصویر بکشد. صبوره نمادی از زنان و دختران کم توقع، صبور و دردمند اما با روحی قوی و راسخ در برابر سختی ها و ناملایمات است.

او با اینکه بزرگ ترین و خشن ترین اتفاق زندگی اش، یعنی جنگ را در جوانی تجربه کرده اما هرگز در برابر کوه مشکلات خم نشده است. تنها جایی که گاهی می تواند از بار سنگین وظایفی که بر دوش اوست بکاهد، راز و نیاز با خدا و زیارت حرم امام هشتم است و تنها ناراحتی او، عمل نکردن به نذری است که سال ها به آن وفادار مانده است. در قسمتی از این کتاب می خوانیم: «حاجی این را می گوید و صبوره عرق پیشانی او را پاک می کند. مجید قرآن دیجیتالش را روشن می کند و مثل هر روز، با صدای آن، آیات را زیر لب زمزمه می کند. گاه سرفه هایش آنقدر بلند و طولانی می شود که حاجی دیگر صدای قرآن را نمی شنود. صبوره چیزی نمی شنود، جز صدای کریمی که به زور از میان هیاهوی بیمارستان شنیده می شود. پاشا در بیمارستان می ماند و دختر از همان جا به خانه اش می رود.

می رود و نرسیده به خانه، همپای حوریه راه می افتد توی خیابان ها. مردهایی که در بنگاه نشسته اند نگاهی به موهای بلوند حوریه می اندازند که از زیر روسری ساتن گلدارش بیرون زده و نگاهی به چهره صبوره که با چادر قاب گرفته شده است. نخستین سوال هم این است که کدام شان خانه می خواهند. بعد از ۳ ساعت خیابان گردی، فقط با یک نشانی و قول پیدا کردن خانه ای تمیز و نقلی از سوی مردها، راهی کوچه حسین باشی می شوند. - مادر همه چی رو درباره خواستگارت گفت. بچه هاشم که دیدی، حالا می خوای چی کار کنی؟ - قرار نیست کاری بکنم. تو این اوضاع و احوال که مادر داره و آلاخون والاخون هستیم، چه کار می شه کرد... تازه بعدشم... - دوباره شروع نکن که من می خوام با جانباز عروسی کنم و از این حرفا. تو هنوز تو خیالات زندگی می کنی، تو ۲۰ سال پیش. نمی خوای دست از این حرفا بکشی؟ بابا جانبازها دیگه همه شون ازدواج کردن یا شهید شدن». گفتنی است افتتاحیه مسابقه بزرگ کتابخوانی «کتاب وزندگی» با محوریت کتاب «دخیل عشق» فردا یکشنبه ۱۲ شهریور در نخلستان اوج برگزار می شود. در این مراسم کتاب جدید «دخیل عشق» و پوستر مسابقه «کتاب وزندگی» با حضور نویسنده کتاب رونمایی می شود. این مراسم با حضور هنرمندان و ورزشکاران علاقه مند به حوزه کتاب از ساعت ۱۶ روز ۱۲ شهریور در کافه نخلستان واقع در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان برادران مظفر (شمالی) برگزار خواهد شد.

منبع: روزنامه وطن امروز

#معضل کتابخوانی #کتاب و زندگی #تیزرهای سینمایی برای گنج کاغذی #رویای نیمه شب #تیزر دختر شینا
می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «کتاب و زندگی، دخیل عشق حججی»