تجربه کتابخوانی: خواندن برای دوست داشتن خود


تجربه کتابخوانی: خواندن برای دوست داشتن خود

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۱۵

تعداد بازدید: ۱۲۷۷

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

نویسنده: بهاره بهداد

هنگامی که کودکان احساس خوبی نسبت به خود دارند، در همه چیز از مدرسه تا رابطه با دوستانشان موفق تر عمل می کنند. احساسات مثبت همانند احساس پذیرش و دوست داشتن خود یا اعتمادبه نفس به کودکان کمک می کند تا از چالش های جدید استقبال کنند و با شکست هایشان کنار بیایند و دوباره تلاش کنند؛ اما کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، به خودشان اطمینان ندارند. این کودکان اغلب اگر تصور کنند که از سوی دیگران پذیرفته نخواهند شد، در فعالیت ها شرکت نخواهند کرد. از روبه رو شدن با چالش ها می ترسند و خیلی زود دست از مبارزه می کشند و حتی فعالیت های ساده روزمره نیز برای آن ها با استرس همراه است.

تجربه زیر را بهاره بهداد، دانش آموخته رشته ادبیات کودک و پژوهشگر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که هم اکنون در ونکوور کانادا ساکن است برای کتابک فرستاده است. او این برنامه کتابخوانی را برای دانش آموزان مقطع سوم دبستان مدرسه لارسون در ونكوور اجرا کرده است. هدف از اجرای این نشست کمک به کودکان برای پذیرش و دوست داشتن خود و افزایش عزت نفس در آن ها بود.

هدف: پذیرش و دوست داشتن خود

عنوان: پری کوچولویی که می خواست زیباترین دختر دنیا باشد

خلاصه داستان:

پری کوچولویی بود که می خواست مثل پرنسس ها باشد. یک روز وقتی خود را در آینه دید، همه چیز به نظرش زشت آمد: بینی اش قوز داشت، دندان هایش که کمی نامرتب بودند چون وقتی خیلی کوچولو بوده، پستانک مک می زده، شکمش که خیلی صاف نبود و باسن اش که کمی قلمبه بود و ... به کتابخانه رفت و کتاب مخصوصی گرفت با این عنوان: «زیباترین دختر دنیا: شدن، ماندن و انتخاب مدل»

از این کتاب که مدل های مختلفی معرفی کرده بود مثل سیندرلا، سفیدبرفی و ... باربی را انتخاب کرد و به کمک چوب جادویی اش تمام بدن و صورتش را عوض کرد: یک بینی کوچولو و باریک، یک شکم صاف، پاهای بلند و لاغر، موهایی که تا زمین می رسیدند و یک خنده خشک شده روی صورت. حالا منتظر یک پرنس بود که بیاید. بالاخره یک پرنس آمد و پری کوچولو خوشحال شد. برخلاف انتظار پری کوچولو، پرنس اصلا از پری خوشش نیامد و گفت که مثل او را همه جا دیده است و از او خداحافظی کرد. پری کوچولو که خیلی عصبانی شده بود، یک بار دیگر خود را در آینه دید و برای چهره قبلی خودش دلش تنگ شد. برای همین با چوب جادویی اش دوباره خود را به حالت اول برگرداند ولی موهای بلند را نگه داشت. دیگر هم منتظر پرنسی نماند و کارهای روزانه خود را در حالی که سوت می زد شروع کرد. در همین موقع بود که پرنس دیگری آمد و صدای سوت زدن او را شنید و وقتی او را دید، متوجه شد که این پری کوچولو با پری کوچولوهای دیگر خیلی خیلی فرق دارد. مثل این که عاشق او شده بود. خلاصه آن دو باهم ازدواج کردند و بچه هایی به دنیا آوردند که بینی شان شبیه بینی قوزدار مادرشان بود.

آمادگی:

از کتابی که داستان هایی هدف دار دارد، داستان پری کوچولو را انتخاب کردم. برای تمرین روان خوانی، لغت ها و تلفظ هایی که نمی دانستم پیدا کردم. چند بار خواندن را تمرین کردم. بعد لغت هایی که می خواستم روی تخته بنویسم، مشخص کردم.

پرسش ها را به این ترتیب در نظر گرفتم:

اول پرسش هایی را طرح کردم که داستان برای یک‎بار مرور شود تا اگر کودکی داستان را نفهمیده است متوجه شود. بعد ماجرای شخصیت داستان را به زندگی کودکان وصل می شود.

پرسش ها:

شخصیت اصلی داستان چه کسی بود؟

چه چیزی را دوست نداشت؟

چه مدلی برای خود انتخاب کرد؟

چه قسمت هایی را از بدنش تغییر داد؟

منتظر چه اتفاقی بود؟

پرنس چرا از پری خوشش نیامد؟

بعد پری چه کرد؟

آیا پرنس دوم از پری خوشش آمد؟

شما چه قسمتی از بدن خود را دوست دارید و چه قسمتی را دوست ندارید؟

پاسخ: بیشتر دخترها و چند نفر از پسرها گفتند که موهای خود را دوست دارند و دلیل های مختلفی برای این دوست داشتن مطرح می کردند: خیلی پرپشت است، بلند است، خوش رنگ است، حنایی است، بعضی گفتند که از دندان هایشان خوششان نمی آید، یا از پاهایشان.

سپس از آن ها پرسیدم:

شما می خواهید خودتان باشید یا دوست دارید فرد دیگری باشید؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید.

خیلی ها گفتند ما دوست داریم خودمان باشیم. بعضی پرسیدند می توانیم یک حیوان بگوییم که جواب ما منفی بود. دو تا از دخترها گفتند که دوست دارند، خودشان باشند و در عین حال جای دوست خود هم باشند: یکی گفت به خاطر موهای دوستم، یکی گفت به خاطر چهره دوستم.

یکی از دخترها گفت که من دوست دارم مادام پگی (معلم کلاس) باشم.

در پایان این فعالیت احساس کردم که این کودکان چقدر اعتمادبه نفس دارند و چقدر حس دوست داشتن خود در آنان تقویت شده است و بعد یاد حرف یکی از روانشناسان افتادم که می گفت اگر بچه ها خودپنداره مثبت داشته باشند، کمتر به خود آسیب می زنند و برای رشد خود بیشتر از دیگر بچه ها تلاش می کنند.

تجربه کتابخوانی دیگری از بهاره بهداد:

اهمیت طرح سوال های درست در نشست کتابخوانی

می پسندم (۵) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «تجربه کتابخوانی: خواندن برای دوست داشتن خود»