مقاله علمى آموزشى تخصصى حوزه HSE


بسم الرحمن الرحيم

☑️موضوع _نحوه بازرسي و ايمني فني برشكاري و جوشكاري

✔️نکات مهمی که در ابتدای کار فنی برشکاری و جوشکاری باید به آن توجه داشت شامل موارد زیر است:

1- اشخاصی می توانند با دستگاه های جوشکاری و برشکاری کار کنند که دوره آموزش تخصصی را گذرانده و از عهده آزمون مربوطه و دریافت گواهينامه بر آمده باشند. لازم به ذکر است که مسئوليت معرفی به مراکز معتبر توسط پيمانکار می باشد .

2-جوشکار و برشکار باید خواص گازهای مورد استفاده و شرایط حمل و نقل کپسول ها و همچنين علل منفجر شده آنها را بداند. اطلاعات مورد نياز در این خصوص مطابق همين دستورالعمل که توسط واحد HSE ارسال می گردد، در اختيار جوشکاران و برشکاران قرار می گيرد.

3-جوشکاران و برشکارانی که در ارتفاع، داخل مخازن و نظایر آنها کار می کنند باید قبلاً مورد آزمایشات پزشکی قرار گرفته باشند و محدودیت پزشکی برای اینگونه مکان ها نداشته باشند. نظارت بر این امر بر عهده واحد HSE از سوابق پرونده پزشکی افراد می باشد.

4-برشکار و جوشکار بایستی دستورالعمل های در رابطه با جوشکاری و برشکاری را که توسط واحد HSE ارسال می گردد را فراگرفته و کليه قواعد مشروحه در آن را بکار بندد.

5- برای جوشکاران و برشکارانی که در ارتفاع، داخل مخازن و نظایر آنها کار می کنند باید از واحد HSE مجوز کار خطرناک( پرميت) را دریافت کنند.

⭕️ايمني فني مربوط به كار كردن با كپسولهاي گاز و اكسيژن:

1-کپسول های اکسيژن را باید در محل مخصوص نگهداری نمود نگهداری این کپسولها با کپسول های گاز تواماً در یك محل ممنوع می باشد. کپسول های اکسيژن پر و خالی را باید در حالت عمودی نگهداری نمود و مهار کرد.

2-محل نگهداری کپسول ها باید هموار بوده و از موادی ساخته شود که اولاً لغزنده نباشد و ثانياً هنگام جابجا کردن و یا افتادن احتمالی, توليد جرقه ننماید.

3-حمل کپسول ها با دست و یا قراردادن آنها روی کمر ممنوع است. حمل و نقل کپسول ها بایستی با رعایت شرایط ایمنی انجام گيرد حمل و نقل کپسول های فاقد والو و شير اطمينان ممنوع است.

4-هنگام حمل و نقل کپسول ها و جابجا کردن آنها توسط کاميون به منظور جلوگيری از غلطيدن و ضربه خوردن، آنها را باید روی چوبهای مخصوصی که برای همين کار در نظر گرفته شده قرارداد و با طناب محکم کرد.

5-حمل کپسول ها در یك وسيله نقليه همراه با مواد قابل اشتعال از قبيل بنزین ، نفت روغن و غيره ممنوع است .

6-بارگيری و تخليه کپسول ها باید توسط دو نفر انجام گيرد. نکته : مسووليت نظارت بر موارد ایمنی فنی کار با کپسول ها بر عهده ناظرین پيمانکار(نمایندگان HSE) می باشد.

❗️پيشگيري از انفجار كپسولها:

انفجار کپسول ها ممکن است به علت یکی از موارد ذیل باشد :

1-وجود نوعی گاز قابل اشتعال در کپسول اکسيژن که این خود ممکن است در اثر استفاده از کپسول های گاز بجای کپسول های اکسيژن باشد، که در این صورت هنگام پر کردن چنين کپسولی از اکسيژن در داخل آن مخلوط قابل انفجار توليد می شود .

2-تخليه کليه اکسيژن از کپسول مجاز نيست و باید توجه داشت که حداقل فشار بين 1 تا 2 اتمسفر اکسيژن در کپسول باقی بماند تا از ورود گازهای قابل انفجار احتمالی موجود در محيط بداخل کپسول جلوگيری بعمل آید .

3-تخليه سریع گاز وعبور آن از شير فلکه ( والو ) ممکن است الکتریسته ساکن توليد نموده و باعث جرقه و در نتيجه انفجار شود.

4-هنگام افتادن یا ضربه خوردن و یا کشيدن کپسول ها روی زمين فشار ضربه ای فوق العاده به بدنه کپسول بخصوص در محل اصابت ضربه وارد می شود که چنانچه بدنه کپسول بعلل مختلف ( از جمله زنگ زدگی ) در مقابل ضربه مقاومت ننماید ممکن است منفجر شود .

5-آلوده شدن بدنه کپسولهای اکسيژن به روغن و گریس

#ايمنى در #جوشكارى و برش كارى
می پسندم (۰) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «مقاله علمى آموزشى تخصصى حوزه HSE»