جشنواره کتابخوانی رضوی


جشنواره کتابخوانی رضوی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۹

تعداد بازدید: ۵۳۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین تمامی رده های سنی در جامعه در سه رده سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسال برگزار می شود. این جشنواره با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی و همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 22 خرداد ماه سال جاری همزمان با شروع دهه کرامت فعالیت خود را آغاز می شود.

این جشنواره شامل بخش های نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهار گزینه ای و داستانک نویسی و رشته های شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه گویی است. همچنین به منظور جلب مشارکت کتابداران و ناشران دو بخش انتشار منابع برتر و حمایت از چاپ در نظر گرفته شده است. در این مقاله به معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ و بخش های مختلف آن می پردازیم.

جشنواره کتابخوانی رضوی چیست؟

جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از بزرگترین رویداد های کتابخوانی کشور بوده که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، تشویق مردم در رده های سنی مختلف به کتاب و کتابخوانی و ناشران در آثار مرتبط با امام هشتم ایجاد شده است. در سال های اخیر به دلیل پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور تصمیمی بر آن گرفته شده است که با برگزاری جشنواره های مختلف مانند جشنواره کتابخوانی رضوی، اقدامات مثبتی در جهت افزایش مطالعه جمعی در بین مردم صورت گیرد.

جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) و بخش ویژه حضرت مهدی (عج)، با انتشار فراخوان از 22 خرداد ماه ۱۴۰۱ همزمان با شروع دهه کرامت فعالیت خود را آغاز کرده است. علاقمندان می توانند در جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز شرکت کنند.

این جشنواره در ششمین دوره برگزاری زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در طول 5 سال گذشته همراه دارای افزایش چشمگیر آمار های کمی و کیفی همراه بوده است. بدون شک این جشنواره توانسته است نقش مهم و قابل ملاحظه در ترویج و گسترش و تعمیق فرهنگ ولایی و رضوی داشته باشد. بدین صورت که در ششمین دوره برگزاری این جشنواره با مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر، هفتمین دوره برگزاری با مشارکت بیش از ۶۴۸ هزار نفر، هشتمین دوره برگزاری جشنواره با مشارکت بیش از ۵۵۸ هزار نفر، نهمین دوره برگزاری جشنواره با مشارکت بیش از ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر و در دوره گذشته علی رغم چالش ها و مشکلات پیش رو شیوع بیماری کرونا و حذف بخش مکتوب و تمرکز بر اجرای جشنواره در بخش مجازی، بیش از ۱ میلیون و سیصد هزار نفر از طریق فضای مجازی در این دوره مشارکت داشتند.

متقاضیانی که قصد شرکت در جشنواره ها و مسابقاتی مانند جشنواره های فرهنگی هنری، جشنواره های نوجوان خوارزمی، مسابقات ورزشی، قرآن، عترت و ... را دارند، می توانند از طریق سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir اقدام به ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است زمان و شرایط ثبت نام جشنواره ها و مسابقات مختلف با هم متفاوت است.

شرایط جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱

جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 در بخش های مختلفی از قبیل رشته نقاشی، پویش کتابخوانی، مسابقه چهار گزینه ای، رشته شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و... برگزار می شود. در ادامه شرایط شرکت در هر بخش ارائه می شود.

راهنمای شرکت در رشته نقاشی: مسابقه نقاشی در رده سنی کودکان و نوجوانان بر اساس خواندن و ترسیم تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب با ذکر نام کتاب و عنوان داستان مورد نظر می باشد. تمامی شرکت کنندگان باید نقاشی خود را در اندازه صفحه A4 ترسیم کرده و تصویر نقاشی خود را به صورت تمام صفحه و با کیفیت بالا در سایت جشنواره بارگذاری نمایند. تمامی شرکت کنندگان باید مشخصات فردی خود شامل نام و نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یک سانتی متری بالای صفحه نقاشی وارد نماید. این رشته در دو بخش مجزا ۴ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ سال برگزار می گردد.

راهنمای شرکت در پویش کتابخوانی: تمامی شرکت کنندگان در رده های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال، می توانند فیلم های معرفی و خوانش بخش های جذاب کتاب را با توجه به منابع معرفی شده در رده سنی خود در قالب پویش کتابخوانی و به صورت فردی ارسال نمایند. هر فرد شرکت کننده به ازای هر کتاب مجاز به ارسال یک ویدیو می باشد که باید در ابتدای ویدیو نام و نام خانوادگی خود و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کند.

راهنمای شرکت در مسابقه چهار گزینه ای: تمامی شرکت کنندگان در رده سنی نوجوان و بزرگسال می توانند با توجه به منابع معرفی شده رده سنی خود در این مسابقات شرکت نمایند. داوطلبان می توانند در جشنواره فرهنگی هنری فردا نیز شرکت نمایند.

راهنمای شرکت در رشته شعرسرایی: تمامی شرکت کنندگان گروه های سنی نوجوان و بزرگسال در این بخش می توانند بر اساس منابع موجود در این بخش سروده های خود را (برگرفته از محتوای منابع) در سایت جشنواره رضوی بارگذاری نمایند. بدیهی است اشعار به زبان یا گویش محلی نیز در جشنواره پذیرفته خواهد شد.

راهنمای شرکت در پویش برای امام زمانم: در این پویش شرکت کنندگان با توجه به منابع عرضه شده با موضوع مهدویت فیلمی تحت عنوان «من برای تعجیل در فرج امام زمانم این گونه عمل کردم» را تهیه کرده و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #پویش_برای_امام_زمانم منتشر شده و آدرس صفحه همراه با کلیپ مورد نظر را در سایت جشنواره ثبت نمایند. بدیهی است شرکت کنندگان می توانند کلیپ مورد نظر خود را به ترتیب اولویت با هشتگ های #برای_امام_زمانم، #جشنواره_کتابخوانی_رضوی، #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور و لینک اثر خود همراه با کلیپ مربوطه در سایت جشنواره بارگذاری نمایند.

مسابقات ریاضی کانگورو رویدادی بین المللی است که هر ساله به صورت همزمان در گروه های متفاوتی برگزار می شود. هدف از برگزاری این آزمون توسعه مهارت حل مسئله و درک مفاهیم ریاضی است. در نتیجه برنده شدن در این آزمون معنایی ندارد.

ثبت نام جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱

جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 با معرفی 6 عنوان کتاب جدید و بخش حضرت مهدی (عج)، با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و ترویج فرهنگ منور رضوی در قالب های پویش كتابخوان، چهار گزینه ای، داستانک نويسی، فعالیت های گروهی و نقاشی در بخش های «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» و در دو بستر مكتوب و الكترونيک برگزار می گردد. جشنواره فیلم رشد نیز زیر نظر آموزش و پرورش برگزار می شود و علاقمندان می توانند در این جشنواره شرکت کند.

بر اساس سال های گذشته منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین (ع) به کتاب های هر دوره این جشنواره اضافه می شود که در در هفتمین دوره منابع مرتبط با حضرت معصومه (س)، در هشتمین دوره منابع مرتبط با حضرت احمد بن موسی (ع)، در نهمین دوره منابع مرتبط با امام جواد (ع) و در دوره دهم جشنواره کتابخوانی رضوی کتاب هایی با موضوع حضرت امام هادی (ع) در نظر گرفته شده است. همچنین در دوره یازدهم از جشنواره کتابخوانی رضوی نیز منابع و کتاب های مرتبط با امام زمان (عج) در رده های سنی مختلف به این بخش از جشنواره اضافه گردیده است.

به منظور شرکت در این جشنواره ابتدا باید به سايت جشنواره رضوی مراجعه نمایید.

منابع جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱

در فراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 شش عنوان کتاب در رده های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال معرفی شده است. در رده کودک شامل کودکان 4 تا 12 سال متولدین سال های ۱۳۸۸-۱۳۹۶، کتاب های زندگی امام رضا (ع) اثر سید مهدی مهاجرانی از انتشارات کتابک و مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع) اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران انتخاب شده است. کودکان علاقمند شرکت در این جشنواره می توانند در دو رشته نقاشی و پویش کتابخوان به ازای هر دو کتاب شرکت نمایند.

در رده سنی نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷ کتاب های ده قصه از امام زمان (عج) اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی و برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا (ع) و زیارت ایشان اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر به عنوان منابع این دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در نظر گرفته شده است. نوجوانان علاقمند به شرکت در این جشنواره می توانند به ازای هر دو کتاب در در 6 رشته نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهار گزینه ای، شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه گویی شرکت نمایند. دانش آموزان می توانند در جشنواره پروژه دانش آموزی تبیان نیز شرکت کنند.

در رده سنی جوان و بزرگسال (افراد بالای ۱۸ سال) عناوین پرسش و پاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف و چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع) اثر محمد هادی زاهدی از انتشارات به نشر به عنوان منابع جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. افراد بزرگسال و جوانان علاقمند به شرکت در این جشنواره می توانند در 6 رشته پویش کتابخوان، چهار گزینه ای، شعرسرایی، داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه گویی شرکت نمایند.

بدیهی است تمامی نویسندگان و ناشران علاقمند به شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی 1401، می توانند در بخش چاپ و انتشار و کتابداران علاقمند در بخش مروّجان فرهنگ رضوی شرکت نمایند. جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ در دو بخش فردی و خانوادگی به صورت آنلاین و در بستر اینترنت برگزار می گردد. تمامی علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند پس از مطالعه منابع مرتبط جشنواره، به دو صورت فردی و یا خانوادگی از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی الکترونیکیwww.samakpl.ir در جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 شرکت نمایند.

در بخش فردی این جشنواره و خانوادگی این جشنواره افراد علاقمند می توانند بر اساس رده سنی خود، ضمن مطالعه کتاب های این بخش در هر یک از رشته های جشنواره شرکت شرکت نمایند. بدیهی است شرکت کنندگان تنها در یکی از دو حالت فردی و یا خانوادگی می توانند در جشنواره شرکت نمایند. همچنین تمامی شرکت کنندگان خانوادگی دو بار وارد مرحله قرعه کشی می شوند.

به طور کلی جشنواره جابر ابن حیان در ایران حدود ۴ الی ۵ سال قدمت دارد و یکی از طرح های عالی برای افزایش مهارت تحقیق دانش آموزان به شمار می رود.

زمان برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی 1401

در پی درخواست مکرر متقاضیان و مجریان استانی، شورای سیاست گذاری جشنواره کتابخوانی رضوی مهلت ثبت نام و شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 را تا 30 آذرماه سال جاری تمدید کرده است. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با توجه به شرایط بیماری کرونا در جامعه، پیگیری های صورت گرفته از سوی ادارات کل استانی نهاد مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان شرکت در جشنواره و تماس های مکرر متقاضیان و مجریان استانی و بازگشایی کتابخانه ها و ثبت نام مدارس، زمان ثبت نام و شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ تا ۳۰ آذر ماه 1401 تمدید شده است.

جشنواره کتابخوانی رضوی 1401 با همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همکاری دو نهاد بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع)، گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین تمامی اقشار جامعه و بخش ویژه حضرت مهدی (عج) برگزار می شود. در این دوره در طی انتشار فراخوانی در سایت جشنواره به آدرس الکترونیکی www.samakpl.ir، جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ از 22 خرداد ماه همزمان با آغاز دهه کرامت فعالیت خود را آغاز کرده است.

این جشنواره از ششمین دوره برگزاری خود زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. این جشنواره در طی 5 سال گذشته آمار کمی و کیفی چشمگیری را ارائه داده است. بطوریکه در ششمین دوره این جشنواره با مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر، هفتمین دوره با برگزاری این جشنواره مشارکت بیش از ۶۴۸ هزار نفر، هشتمین دوره برگزاری جشنواره با مشارکت بیش از ۵۵۸ هزار نفر، نهمین دوره با مشارکت بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است. دهمین دوره از این جشنواره با وجود مشکلات از قبیل همه گیر شدن بیماری کرونا و حذف بخش کتاب فیزیکی از جشنواره، بر روی بخش آنلاین متمرکز شد که با این حال بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در این دوره از جشنواره مشارکت داشتند.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۴۰۱ را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

#جشنواره کتابخوانی رضوی #1401 #فرهنگ کتاب و کتابخوانی #جامعه #کودکان #نوجوانان #جوانان #بزرگسالان #نهاد کتابخانه ‌های عمومی #بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه السلام #معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی #دهه کرامت #امام هشتم #مطالعه جمعی # جشنواره کتاب سال دانشجویی #فرهنگی هنری #خوارزمی #مسابقات ورزشی #قرآن #عترت
می پسندم (۱) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «جشنواره کتابخوانی رضوی»