برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی تجلیل شدند


برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۳۰

تعداد بازدید: ۱۳۳۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، بیست و پنجمین هفته ی کتاب جمهوری اسلامی بهانه ای شد تا فعالیت های یک ساله کانون تاثیرگذاری خود را به تصویرکشیده و بستری مناسب برای ارتقا و گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه درمیان کودکان و نوجوانان فراهم کند.

برهمین اساس فعالیت های هفته ی کتاب کانون به منظور ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی درکودکان و نوجوانان با برنامه ریزی و اجرای مسابقه های اقدام پژوهی مربیان، طراحی پوسترکتاب و کتاب خوانی، ارایه ی طرح های کتاب و کتاب خوانی وهم چنین معرفی کتاب به صورت مجازی و برپایی نمایشگاه دست آوردهای کتاب محور، از تیرماه سال جاری آغاز شد و در هفته ی کتاب و کتاب خوانی با تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف به کارخودپایان داد.

بنابراین گزارش، در آیین پایانی این مسابقه ها که با حضور مسوولان، اعضا و همراهی اسدالله شعبانی، نویسنده و شاعر برجسته ی کشور صورت گرفت، 23 برگزیده ی بخش های مختلف این مسابقه تجلیل شدند.

کانون را خانه دوم خود بدانید

مشاورامورجوانان استاندار گیلان در این آیین، رویکرد کانون به کتاب را مورد توجه قرارداد و با بیان این که پویایی و تغییر مثبت در برنامه های این مجموعه ی فرهنگی، ثمره ی فعالیت های کتاب محور و حضور استادان برزگ در کانون است، گفت: نتیجه ی علاقه ی این مجموعه فرهنگی به کار با کودک و نوجوان و فعالیت های اثربخش آن، به یقین در دهه و نسل های آتی ظهور و بروزخواهدیافت.

فرشاد نوروزپور هم چنین از حاضران این آیین به عنوان کودکان امروز و تصمیم گیرندگانی که کودکان دیروز این مرزو بوم هستند یادکرد و با بیان این که صفحه های مجازی این روزها، همان دفترچه یادداشت پدران و مادران دیروزی است، خاطرنشان کرد: آن یادداشت ها و تابلو نوشته ها در دستان نسل حاضر است و آثار شما در صفحه های مجازی پیشینه ی فرهنگی کودکان و نوجوانان فردا خواهد بود.

وی برهمین اساس انتخاب خوراک فکری و الگوبرداری مناسب از شخصیت ها را از اولویت های آینده سازان دانست و با تبیین این موضوع که نهادینه سازی فرهنگ استفاده از فن آوری های روز، لازمه ی بهره گیری ازاین فرصت است، تصریح کرد: دراین مسیر نیازمند تولید محتوا و بهره گیری ازتمامی ابزارها هم چون رسانه هستیم.

این فعال عرصه ی رسانه درعین حال نقش رسانه ها را در الگوسازی مهم ارزیابی کرد و با تاکید بر این مساله که معرفی الگوهای مناسب نیازمند عزم جدی ملی است، نقش آفرینی افزون ترمجموعه های فرهنگی هم چون کانون را خواستارشد.

نوروزپور درپایان ضمن تاکید بر ضرورت ارایه ی فعالیت های شاد و متناسب با ذائقه ی مخاطب از سوی فعالان فرهنگی، به کودکان و نوجوانان نیز توصیه کرد کتاب بخوانند و کانون را خانه دوم خود بدانند.

خواندن، مقدمه رشد و پویایی

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز در این مراسم به اهمیت خواندن از منظردین مبین اسلام پرداخت و با یادآور شدن این موضوع که خواندن، مقدمه ای برای اندیشیدن است، بر ضرورت توجه به این امر تاکیدکرد.

علی پورحسن درهمین زمینه افزود: درفرهنگ ایرانی نیز مطالعه و کتاب خوانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و پیشینه ی فرهنگی کشوراین امررا تاییدمی کند.

وی هم چنین با بیان این که خواندن، مقدمه رشد و پویایی است، تصریح کرد: چنان چه بخواهیم خوب فکرکنیم بایستی مطالعه کرده و برای این امر مهم وقت بگذاریم.

مطالعه، زیربنای فکری و توسعه جامعه

مدیرکل کانون استان گیلان نیز توسعه ی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را از رسالت های این مجموعه ی فرهنگی عنوان کرد و با تاکید براین که کتاب برای جامعه فرهنگی دارای جایگاهی ارزش مند است، افزود: در دورانی زندگی می کنیم که آینده برای شکوفایی استعدادها فراهم است و ازاین رو برای استفاده از این فرصت، نیازمند بهره گیری از دیدگاه های صاحب نظران هستیم.

اسفندیار ضیائی در همین زمینه از مطالعه و کتاب خوانی به عنوان زیربنای فکری و توسعه ی جامعه یادکرد و با مهم توصیف کردن توجه به این امرگفت: با توجه به گسترش فضای مجازی، نیازمند همراهی دراین مسیر و تعریف کردن کتاب به عنوان مهم ترین اولویت های سبد خرید خانواده ها هستیم.

اشاره به اهمیت مطالعه از نگاه قرآن کریم، ازدیگرمحورهای سخنان ضیائی در این مراسم بود و وی با بیان این که کتاب خوب، تضمین کننده آینده ی روشن است، به کودکان و نوجوانان توصیه کرد سرگذشت بزرگان را مرورکرده و مطالعه کتاب را به عنوان مهم ترین برنامه ی کاری خود درنظرداشته باشند.

اشاره به پیشینه ی کانون استان گیلان در امرکتاب خوانی و ارایه ی گزارشی از روند اجرای مسابقه های کتاب خوانی بخش پایانی سخنان ضیائی بود و وی درهمین زمینه گفت: 289 اثر در5 بخش به دبیرخانه استانی ارسال و داوری شده و دراین آیین از ارایه دهندگان 23 اثر برگزیده تجلیل می شود.

درادامه ی این مراسم که صبح امروز درسالن سینمای کانون رشت صورت گرفت، اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به اجرای سرود و فعالیت های کتاب محورپرداختند.

پخش کلیپ و نمایش فیلم معرفی کتاب مجازی، بازدید از نمایشگاه دست آوردهای کتاب محور ازدیگر برنامه های آیین تجلیل ازبرگزیدگان مسابقه ی کتاب خوانی کانون استان گیلان بود.

گفتنی است برنامه های هفته ی کتاب کانون گیلان از24 تا 30 آبان و با شعار« آینده روشن با خانواده کتاب خوان» برگزارشد.

#مسابقات کتابخوانی #برگزیدگان مسابقات #فعالان عرصه کتاب #
می پسندم (۵) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی تجلیل شدند»