دولت و شهرداری‌ها برای رفع مشکلات کتاب و کتاب‌خوانی ائتلاف کنند!


دولت و شهرداری‌ها برای رفع مشکلات کتاب و کتاب‌خوانی ائتلاف کنند!

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۰۲

تعداد بازدید: ۱۰۹۵

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

جهانگیریان رفع مشکلات و بهبود اوضاع کتاب و کتاب خوانی در کشور را، یک ضرورت اساسی خواند که از دولت و مسئولان شهرداری ها در کشور انتظار می رود در آینده به آن ها توجه بیشتری نشان دهند.

الان در دوره ثبات باید به تیراژ های چند صد نسخه ای بسنده کند.

این وضعیت نشان می دهد سرانه مطالعه در کشور شرم آور است.

نویسنده آثاری همچون سایه هیولا ، پسر نان و نمک ، جنگ که تمام شد بیدارم کن ، توران تور و... اظهار داشت: من سال گذشته در کشور ارمنستان، با نمایشنامه& ای برخوردم که در ۱۵ هزار نسخه شمارگان منتشر شده بود، در حالی که این کشور تنها ۳ میلیون جمعیت دارد.

این در حالی است که در کشور ما با نزدیک به ۸۰ میلیون جمعیت، نمایشنامه شخصیتی مانند بهرام بیضایی هم در هزار نسخه منتشر می شود.

وی بی اعتنایی به معماران فرهنگ و هنر جامعه و کوتاهی مدیران را از عوامل بروز این وضعیت خواند و افزود: با این رویه، بعید نیست ۲۰ سال بعد جوانان مفاخر و ادبای کشور خود را نشناسند.

به عنوان مثال وقتی نام شاعران و نویسندگان بزرگ معاصر جایی در کتاب های درسی ندارد، نمی شود از جوانان انتظار داشت افرادی مانند احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، محمود دولت آبادی، احمد محمود و ... را بشناسند.

این نویسنده ضمن بیان اینکه حذف شدن چهره های فرهنگی باعث می شود به هویت فرهنگی-تاریخی ایرانی خدشه وارد شود، اظهار داشت: مهمترین مساله در حوزه کتاب و کتاب خوانی، توسعه زیرساخت هاست که از آن جمله باید به توسعه کتابخانه ها، خصوصا در مدارس توجه شود.

وی توضیح داد: در این مسیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند به تنهایی کاری را از پیش ببرد بلکه تمام نهادهای تاثیرگذار و وزارت خانه های مربوطه باید بسیج شوند.

مثلا وزارت راه، مسکن و شهرسازی باید زمانی به شهرک سازی ها مجوز بدهد که به زیرساخت& های فرهنگی مانند کتابخانه& ها، آمفی& تئاتر و سینماها توجه شده باشد.

این نویسنده پیشکسوت افزود: مشارکت شهرداری& ها نیز در این زمینه بسیار ضرورت دارد و با توجه به تغییراتی که طی انتخابت صورت گرفته، در شوراهای اسلامی عمده شهرهای کشور رخ داده این انتظار از شوراها و شهرداری& ها می رود که به مسائل فرهنگی نظیر توسعه فیزیکی و تجهیز کتاب خانه های شهری بیشتر توجه کنند؛ چراکه در این صورت هم سرانه مطالعه و هم وضعیت نشر کتاب در کشور بهبود پیدا خواهد کرد.

جهانگیریان درمورد موضوع کتابخانه های مدارس، ضمن تاکید بر اثرگذاری این امر بر وضعیت مطالعه در کشور، گفت: به نظر من تاسیس یک شورای هماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهایی مانند شهرداری ها می تواند به وضعیت کتابخانه های مدارس سروسامان دهد؛ شورایی مثلا با نام شورای توسعه و تحهیز کتابخانه های عمومی مدارس کشور .

وی با اشاره به این موضوع که سالانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور ما مشغول تحصیل اند، ادامه داد: باید در نظر داشت دانش آموزی که کتاب بخواند، وقتی دانشجو می شود هم کتاب خواهد خواند و زمانی که مهندس یا پزشک هم شد، باز هم مطالعه را کنار نخواهد گذاشت.

زیرا او دیگر انسانی کتاب خوان است! بنابراین با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان در کشور، کتاب خوان شدن آن ها قطعا وضعیت کتاب و کتاب خوانی در کشور را بهبود خواهد بخشید.

این نویسنده با تاکید بیشتر بر نقش شهرداری ها در مدیریت فرهنگی شهری، گفت: حتی وضعیت نشریات، جراید و روزنامه ها هم بر توسعه مطالعه در کشور، نقش زیادی دارند.

اگر خاطرتان باشد دوره ای که آقای کرباسچی شهردار تهران بود، با افزایش چشم گیر تعداد دکه های روزنامه فروشی در سراسر کشور مواجه بودیم اما متاسفانه امروز در برخی مناطق تهران، برای پیدا کردن یک دکه و خرید یک روزنامه، باید مسافت و زمان زیادی صرف کرد.

وی افزود: زمانی در شهرداری، کانونی وجود داشت به نام کانون اندیشه شهر که در آن از اهالی فرهنگ و تجربیات شان استفاده می شد.

من فکر می کنم امروز مدیریت شهری به حضور و مشارکت اهالی فرهنگ نیازمند است و شهرداری ها باید از آنان در اداره مسائل فرهنگی شهرها استفاده کنند.

منبع: آنا

می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «دولت و شهرداری‌ها برای رفع مشکلات کتاب و کتاب‌خوانی ائتلاف کنند! »