چگونه مطالبی را که می‌خوانیم، فراموش نکنیم؟


چگونه مطالبی را که می‌خوانیم، فراموش نکنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۱۱

تعداد بازدید: ۱۹۸۱

ثبت کننده: متین تنابنده

خواندن کتاب به ما کمک می کند تا با زندگی دیگران آشنا شویم. بجای شخصیت اصلی داستان حتی در یک کشور دیگر زندگی کنیم. از تجربه ها و رخدادهای متفاوت در نقاط مختلف دنیا باخبر شویم. اما اگر بعد از خواندن کتاب ها فقط مطالب کمی از آنها در خاطر شما بماند این نمی تواند اتفاق خوبی باشد. بهبود حافظه برای به خاطر سپردن چیزهایی که می خواهیم یکی از دغدغه های خوانندگان کتاب می باشد. این امر تنها به رمان ختم نمی شود و شامل مجلات علمی، کتاب های تخیلی، کتاب های درسی و مقالات نیز می باشد. روش های ساده ای که در ادامه توضیح داده می شود به شما کمک می کند که چگونه آن چیز را که می خوانید در مغز خود کدگذاری کنید و قدرت حافظه خود را افزایش دهید.

اول : کم کردن سرعت قبل از هرچیزی و بررسی روش های مختلف برای تکنیک های به خاطر سپاری مطالبی که می خوانید باید به سرعت خواندن توجه ویژه کنیم. اگر شما می خواهید بسیاری از مطالبی را که می خوانید به یاد آورید باید آن را آرام و با تامل بخوانید و روی چیزی که می خوانید فکر کنید. تکنیک های تندخوانی و گرفتن اصل مطلب راهکارهای کارآمدی هستند اما این روش ها به شما در یادآوری مطالب در دراز مدت کمکی نمی کند. اگر شما برای مطلبی که می خوانید زمان بیشتری اختصاص دهید خیلی بهتر آن مطلب را به یاد خواهید آورد.

دوم: یادداشت برداری یادداشت برداری از چیزی که می خوانید یکی از روش های رایج برای یادآوری بهتر مطالب است. اما بسیاری از کسانی که این روش را استفاده می کنند معمولا بعد از خواندن کتاب مورد نظر دفتر یادداشت خود را یا گم می کنند یا دیگر به آن رجوع نمی کنند. مهمترین کلید یادداشت برداری این است که تمام یادداشت های خود را در یک جا مانند کامپیوتر، یا نرم افزار و سایت های مخصوص یادداشت برداری ذخیره کنید. سازماندهی یادداشت ها در به یادآوری مطالب کمک شایانی می کند.

سوم: نوشتن نقد یا نظر شخصی مانند یادداشت برداری از کتاب، نوشتن یک نقد یا نظر شخصی (Review) در مورد کتاب برای سازماندهی دوباره مطالبی که خوانده اید بسیار مفید است.از طرفی اگر بخواهید در مورد یک کتاب خاص نقدی بنویسید مجبور می شوید که کتاب را دقیق تر بخوانید. برای نوشتن نقد برروی نقاط ضعف و قوت کتاب متمرکز می شوید و این ناخودآگاه باعث می شود مطالب کتاب در حافظه بلند مدت شما برود.

چهارم: در مورد چیزی که می خوانید بحث کنید صحبت کردن در مورد مطالب کتاب با دیگران در به خاطرسپاری مطالب کتاب کمک می کند. می توانید با دوستان خودتان یا در سایت هایی که کتاب و مقاله مورد نظر شما را ارائه کرده اند در مورد کتاب به تبادل نظر بپردازید. در واقع چیزی بهتر از این وجود ندارد که نظرات تازه ای در مورد کتاب از دیگران بشنوید.

سخن آخر :

یک اشتباه رایجی که در بین مردم وجود دارد این است که فکر می کنند هر چه تعداد کتاب هایی که می خوانند بیشتر باشد توانسته اند اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند. اما این مسئله اشتباه است مهم نیست که چه تعداد کتاب می خوانیم مهم این است که مطالبی را که می خوانید به خوبی به خاطر بسپارید و قادر باشید از مطالبی که یاد گرفتید در مواقع ضروری استفاده کنید.

منبع: زنگ دانش

#چگونه مطالبی را که می‌خوانیم #فراموش نکنیم؟ #به خاطر سپردن مطالب #تکنیک‌های حفظ کردن مطالب #تکنیک‌های یادگیری #چگونه بهتر بخوانیم؟ #حفظ کردن #روش صحیح مطالعه #یادآوری
می پسندم (۱۲) نمی پسندم (۰)

نظرات کاربران

مفید بود
۰۰

چه ایده خوبی من همیشه برای همون موقع حفظ میکردم و فراموش میکردم مطالب رو
۶۰

ارسال نظر برای «چگونه مطالبی را که می‌خوانیم، فراموش نکنیم؟»