معرفی کتاب غدیر یادگار محمد اثر سید ابراهیم اعلایی


معرفی کتاب غدیر یادگار محمد اثر سید ابراهیم اعلایی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۲۵

تعداد بازدید: ۳۹۶۸

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

متن مقدمه کتاب:
اَلْحَمْدُ للهِ الّذی جَعَلْنا مِنَ الْمُتَمَسّكینَ بِوِلایةِ عَلِی ابن ابی طالِبْ وَ اولادِهِ الْمَعصومین صَلواتالله وَسَلامُهُ عَلَیه و عَلَیْهِم اَجْمَعین.
سخن را با کلام حکیم ابوالقاسم فردوسی (م. 411 ق) آغاز کنیم:

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی
که من شهر علمم، علیم در است درستاین سخنگفت پیغمبر است
اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و «وصیّ» گیر جای
منم بنده اهل بیت نبی ستاینده خاک پاکی «وصی»

چراغ غدیر آنقدر تابناک است که تا کنون هیچ طوفان دنیایی نتوانسته آن را خاموش یا حتی کم رنگ بسازد.
این مطلب قابل توجه است که غدیر یک نزاع میان دو گروه نیست به عبارت دیگر غدیر یک حساسیت فرقهای و جدال مذهبی نیست که بخواهیم از این بُعد به آن نگاه کنیم. بلکه به شهادت تاریخ و اسناد موجود نه اعترافها و استشهادها محو شدهاند و نه بیعتگران صحنه را ترک نمودهاند.
شاید خیلیها سعی کردهاند که غبار نسیان و فراموشی یا کتمان و پردهپوشی را بر روی واقعه غدیر بکشند اما به ارادهی لایزال الهی دلها و جانهای بیشماری هنوز هم به دستان بلندی توجه دارند که دست «علی» را گرفت و بلند کرد تا آن خورشید عالمتاب را همه ببینند و بشناسند، به یکدیگر و نیز به غایبان صحنه معرفی کنند.
غدیر چشمه زلالی را جاری ساخت که در طول قرون متمادی هزاران کام تشنه را سیراب بسازد که این چشمه همچنان ساری و جاری است. این تکیهگاه بزرگ همواره شیعه را به خصوص در عصر محکومیتها و مظلومیتها حجت و برهان بود و همچنان از محکمترین حجتهاست.
در واقع شیرینترین میوه رسالت همانا «تداوم خطّ نبوّت» بود که به شکل «امامت» به زیباترین وجه ترسیم گشت و نباید شک کنیم که چنانچه این میوه شیرین از باغ رسالت حذف شود مصداق آیه شریفه قرآن است <إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ> و البته بحث امامت که توسط نبی گرامی اسلام(ص) با امر الهی از نصب علی بن ابی طالب(ع) به جانشینی خود آغاز گشت. کسی که بارها و بارها از طرف پیامبر اکرم(ص) و نیز اعتراف مکرّر بزرگان از صحابه و تابعین پرهیزکارترین، شجاعترین و داناترین انسان بود، هرگز از مرز تقوی عبور نکرد و هدفی جز استحقاق حق و عدالت نداشت. هرگز به دنیا و ثروتهای دنیایی و زر و زیور و مقام آن دل نبست و تمایل و تلاش او برای رسیدن بشر به فضیلت و شرف را نمیتوان از نظر دور داشت.

علی(ع)میخواست چهرهی واقعی دین خدا را نشان دهد و حکم خداوند بدون استثنا در میان ابناء بشر احیا و اجرا گردد و اصول برادری و کمک و دوستی و مهربانی در میان آنان حاکم گردد.
پس حق همین است که چنین چهرهای جانشین پیامبر(ص) بشود، ولیِّ امر مردم قرار بگیرد و اطاعت از او و دوست داشتنش وظیفه و عامل نجات در قیامت تلقّی گردد.
البته سِمَت ولایت به معنی واقعی یعنی تصرف در کلّیه شئون فردی و اجتماعی و اولویت و برتری داشتن بر همهی مردم از خود آنها بر نفوس و اموالشان. بدون شک این سِمَت به طور ذاتی مخصوص خداوند است که آفرینندهی مخلوق است و این مطلب در قرآن به صراحت آمده است: «الله وَلی الّذینَ آمَنوا» و همین قرآن تصریح کرده است که خداوند این سمَت را به پیامبر نیز تفویض نموده: «النبی اولی بِالمُؤمنینَ مِن اَنفُسِهِم» . و پس از آن به کسانی که از بالاترین درجه و مرتبهی ایمان بهرهمند بودهاند که بنا به اقرار و اعتراف علمای شیعه و نیز اهل تسنّن (که اسناد آن در این نوشتار خواهد آمد) و همچنین در گفتارهای مختلف نبی گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) کسی نیست جز علی ابن ابی طالب(ع)و یازده تن فرزندان عزیز و معصومش.
بنابراین، ولیّ بر مردم و پیشوا و رهبر و امام بعد از پیامبر اسلام(ص) حضرت علی(ع)است و زمام دین و آئین و تفسیر قرآن و احکام در دست ولی خداست. حقیقت بندگی ذات پاک خداوند بدون ولایت یعنی پیوستگی به عترت پیامبر و دوستی و تبعیت آنها هرگز کامل نیست و یقیناً هیچ عملی بدون این ولایت پذیرفته نمیشود.
امّا نبی گرامی اسلام(ص) چگونه باید این خط بزرگ را ترسیم کند؟ بنا به نصّ صریح روایات متواتر منقول از شیعه و سنّی این اتّفاق بزرگ در ماجرای غدیر افتاد، و آن روز بزرگ به اعتراف تاریخ بیشترین اهمیت را پیدا کرد و بزرگترین عید مسلمین قلمداد گردید.
ای کاش، با آن همه استدلال و اسناد مردم بر سر پیمان خود میماندند و آن صفآرایی بزرگ زیر آفتاب سوزان را فراموش نمیکردند. سادهانگاری است اگر تصور کنیم که رسول خدا(ص) همانند سایر انسانها کاری بیهوده انجام دهد. مردمان را دور خود جمع کند، جارچیان را فرمان دهد برای امری مهم مردم را گرد هم آورند و آنگاه نخواهد پرده از راز مهمی بردارد.
در روز غدیر حاصل زحمات تمام فرستادگان الهی به نتیجه رسید.
برخی تلاش میکنند که از کلمات رسول اکرم؟ص؟ در روز غدیر برداشتی غیر از خلافت و حکومت داشته باشند در حالی که با مراجعه کوتاه به تاریخ دویست ساله ابتدای اسلام به سادگی میتوان دریافت که در آن روزگار معنای کلمات آن پیامبر گرانمایه(ص) بسیار روشن بوده است. در روز واقعه مشهور شورا نقل است:
عامربن واثله میگوید: «روز شورا پای در ایستاده بودم و شنیدم که علی(ع) گفت: شما را به خدا سوگند میدهم، آیا در بین شما کسی غیر از من هست که رسول خدا؟ص؟ روز عید غدیر خم او را برای ولایت نصب کرده باشد؟ و آنها خدا را شاهد گرفتند که خیر، کسی دیگر نیست.
به هر حال، اگر چه تا کنون آثار زیادی در واقعه غدیر نگاشته شده اما بنا بر توصیه رسول گرامی اسلام(ص) هر کسی وظیفه دارد بنابر بضاعت خودش و در عصر و زمان خودش مسئله غدیر را تبیین کند و به نسلهای بعد انتقال دهد.
در واقع:

این حقیقت از کسی مستور نیست جانشین نور، غیر از نور نیست
در غدیرخم ولایت شد قبول برد بالا دست مولا را رسول
رفت بالا دست خورشید غدیر شد امام و مقتدای ما، امیر
عشق، بیعت کرد با نور خدا شد عدالت، سرور و مولای ما
نور احمد، برگرفت از رخ نقاب «آفتاب آمد دلیل آفتاب»

سعی و تلاش میکنیم تا آنچه پیش روی شما قرار میگیرد اگرچه با بضاعتِ مزجات تقدیم حضور میشود لکن امیدواریم خداوند مهربان با نگاه ارحم الراحمینی خود برای نویسنده و خواننده چراغی برای یومالحسره فراهم نماید و جرعهای از حوض کوثر به دست امیرالمؤمنین(ع) به ما بنوشاند.

قم مقدس
فقیر راجی سید ابراهیم اعلایی
بهار 1395

گزیده اول از کتاب:

گزیده دوم از کتاب:

گزیده سوم از کتاب:

مشخصات کتاب:
کتاب غدیر یادگار محمد
تالیف: سیدابراهیم اعلایی
ناشر: انتشارات پیام مقدس
سال انتشار: 1398
تعداد صفحات: 160
موضوع: غدیرخم
شابک: 7-27-6802-622-978

دانلود نسخه الکترونیکی کتاب غدیر یادگار محمد
#معرفی کتاب #معرفی کتاب غدیر یادگار محمد #معرفی آثا سیدابراهیم اعلایی #دانلود نسخه الکترونیکی کتاب غدیر یادگار محمد #دانلود نسخه pdf کتاب #دانلود pdf کتاب غدیر یادگار محمد
می پسندم (۰) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «معرفی کتاب غدیر یادگار محمد اثر سید ابراهیم اعلایی»