درباره کاهش سرانه مطالعه ایرانی‌ها اغراق می‌شود


درباره کاهش سرانه مطالعه ایرانی‌ها اغراق می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۱۸

تعداد بازدید: ۱۳۲۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

خبرگزاری شبستان: مسجدجامعی با بیان اینکه در مورد کاهش سرانه مطالعه اغراق می کنند، گفت: ذوق و شوق به دانایی هست اما امروز راه های پاسخ دادن به دانایی متنوع شده است.

احمد مسجدجامعی از اعضای شورای شهر تهران در مورد تاثیرگذاری طرح فصلی کتاب که از سوی موسسه خانه کتاب برگزار می شود به خبرنگار شبستان گفت: طرح فصلی کتاب که با عناوین عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب برگزار می شود، ایده خوبی است که توانسته به ارتقای کتابخوانی کمک کند. در حقیقت طرح فصلی کتاب یکی از ایده هایی است که مردم را به کتابخوانی تشویق می کند و زمینه سازی خوبی در مورد کتاب و کتابخوانی است.

مسجدجامعی با بیان اینکه امروزه طرح فصلی کتاب عمومی شده است، عنوان کرد: امسال که در کتابگردی شرکت کردم و آقای غلامی جلیسه هم حضور داشتند، متوجه شدم برخی ناشران هنوز طرح فصلی کتاب را نمی شناسند. این طرح باید بیشتر معرفی و شناسانده شود. به عنوان مثال به یک کتابفروشی رفته بودیم و فردی پنج جلد کتاب خرید و فروشنده گفت که 4 جلد جزو طرح کتاب نیست و فقط یک جلد جزو طرح است. حالا نمی دانم مجموعه تازه منتشر شده بود یا مسئله دیگری بود. مجموعا طرح فصلی کتاب طرح خوبی است و اگر هم اشکالی داشته باشد عملا در حین کار برطرف می شود. این طرح، ایده خوبی است و چشم انداز هم دارد.

این عضو شورای شهر تهران در مورد سرانه مطالعه کتاب در ایران اظهار داشت: سرانه مطالعه کتاب در کشورمان آنطور که می گویند، پایین نیامده است. در این زمینه اغراق می شود. اینجور نیست که می گویند، سرانه مطالعه کتاب در ایران خیلی پایین آمده است. در کتابگردی دیدیم که خیلی از کتاب استقبال می شود و ذوق و شوق به دانایی وجود دارد. حالا شاید امروزه راه های پاسخ دادن به این دانایی متنوع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای تشویق بچه ها به مطالعه دارید، به شبستان خاطرنشان کرد: در زمان آقای علاقمندان که خدا رحمتشان کند، یکی دو کار در زمینه تشویق بچه ها به کتابخوانی انجام دادیم که خیلی مورد استقبال واقع شد. یکی از کارها این بود که در آخر کتاب های درسی بچه ها، یک سری کتاب برای استفاده بیشتر پیشنهاد دادیم که بچه ها در صورت تمایل آنها را نیز مطالعه کنند. این طرح تاثیر خوبی در فروش کتاب ها داشت.

مسجدجامعی بیان کرد: کار دیگری که برای تشویق بچه ها به کتابخوانی انجام دادیم، طرح معلم نویسنده بود. کار دیگری در هفته پژوهش انجام دادیم، بدین صورت که هر کدام از بچه ها یک کتاب را خلاصه کنند و بنویسند. طرح زنگ کتابخوانی نیز می تواند در تشویق بچه ها به مطالعه موثر باشد اما این طرح می تواند با زنگ انشا همپوشانی داشته باشد. گاهی معلم های دیگر از زنگ انشا استفاده می کنند و ممکن است، زنگ کتابخوانی هم به این عاقبت دچار شود اما آنچه لازم است علاقمندی بچه هاست.

#درباره کاهش سرانه مطالعه ایرانی ها اغراق می شود
می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «درباره کاهش سرانه مطالعه ایرانی‌ها اغراق می‌شود»