وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است/مردم به سمت کتاب‌های قاچاق و ممنوعه نمی روند


وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است/مردم به سمت کتاب‌های قاچاق و ممنوعه نمی روند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۸

تعداد بازدید: ۱۰۵۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

اعظم بروجردی پژوهشگر حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه کشور گفت: وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است و متاسفانه این وضعیت هر روز بدتر می شود.

وی با اشاره به کاهش شدید علاقه مردم به مطالعه کتاب، اذعان کرد: دلایل مختلفی را می توان برای کاهش سرانه کتابخوانی تشریح کرد که اولین آن افزایش بی رویه استفاده مردم از شبکه های مجازی است. فضای مجازی مردم راه به طور کامل از مطالعه دور کرده و باعث شده ما به جای دیدن کتاب در دست مردم فقط گوشی موبایل ببنیم.

این نمایشنامه نویس تئاتر افزود: دلیل دیگر تغییر ذائقه مردم به سمت کتابهای صوتی و شنیداری است. از سویی کتاب به صورت مرسوم و کاغذی زمانش به پایان رسیده و مردم ترجیح می دهند به جای حمل کتابهای سنگین از طریق تبلت و نرم افزار موبایل مطالعه کنند.

وی درهمین راستا تاکید کرد: متاسفانه کتابخوانی در قشری از جامعه به اتفاقی تجملاتی تبدیل شده و برخی صرفاً برای خودنمایی کتابخانه های بزرگی را در خانه هایشان درست می کنند.

این محقق عرصه کتاب درباره قاچاق کتاب و وجود کتابهای ممنوعه در سطح شهر، ادامه داد: این نوع از آثار و کتابها متاسفانه به دلیل عدم نظارت درست منتشر می شوند. البته مردم ما باهوش هستند و شاید در ابتدا به خاطر کنجکاوی آن کتابها را مطالعه کنند اما بعد از گذشت زمان نسبت به این کتابها و مفاهیم نادرست شان آگاه شده و به سمت این گونه آثار نمی روند. کتاب های قاچاق و ممنوعه محکوم به شکست هستند. البته این را هم باید متذکر شوم که روند قاچاق کتاب به شدت به ناشران صدمه زده و به ورشکستگی تعداد بسیاری از آنها می انجامد.

وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گسترش و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی اضافه کرد: این اتفاق یعنی افزایش سرانه مطالعه کشور اقدامی جمعی است که باید مسئولین فرهنگی انتشارات و نویسندگان در کنار یکدیگر با برنامه ریزی درست آن را هدایت کنند. باید سعی کنیم بیش از آنکه به تولید کتاب فکر کنیم در صدد یافتن راهی برای فرهنگ سازی مطالعه در سطح کشور باشیم.

بروجردی با اشاره به مسئولیت عمومی جامعه نسبت به افزایش سرانه مطالعه خاطر نشان کرد: به طور کلی نمی توانم بگویم که بخش خاصی از صنعت کتاب باید به صورت اختصاصی به افزایش روند سرانه مطالعه بپردازد بلکه موضوع کتابخوانی به یک همت جمعی نیاز دارد، همتی که درحال حاضر بیش از هر وقت دیگر نیازمند آن هستیم.

#وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است
می پسندم (۵) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «وضعیت مطالعه و کتابخوانی در ایران اسفناک است/مردم به سمت کتاب‌های قاچاق و ممنوعه نمی روند»