بمباران فیلم‌ها در کاهش کتابخوانی بی‌تاثیر نیست


بمباران فیلم‌ها در کاهش کتابخوانی بی‌تاثیر نیست

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۵

تعداد بازدید: ۱۳۷۵

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

خبرگزاری شبستان: یک نویسنده معتقد است اگر کتاب های خواندنی به فیلم و سریال تبدیل شود مردم بار دیگر به کتابخوانی تشویق خواهند شد.

محمدعلی گودینی از نویسندگان کشورمان در مورد علل کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور به خبرنگار شبستان گفت: اخیرا دیدم برخی ناشران کتاب های کتب درسی به چاپ رمان ها روی آوردند. این ناشران احتمالا می دهند کنکور ظرف چند سال آینده برداشته می شود برای همین از الان به فکر حفظ منافع انتشارات خود هستند و به چاپ کتاب های رمان و داستان روی آورده اند. این مسئله خوب است و امیدواریم مردم مطالعه داستان و رمان را جدی تر بگیرند.

گودینی با بیان اینکه بزرگترها الگوی بچه ها هستند، عنوان کرد: وقتی والدین اهل مطالعه باشند کوچکترها یاد می گیرند و خود به خود به دنبال کتاب و کتابخوانی می روند. اینکه برویم برای بچه ها و نوه هایمان کتاب بخریم و آنها هم کتاب ها را خط خطی کنند و یا به گوشه و کناری بیندازند، فایده ای ندارد. بزرگترها الگوی کوچکترها هستند. وقتی بزرگترها کتاب بخوانند، کوچکترها هم علاقه مند به کتاب می شوند.

این نویسنده تصریح کرد: معضلی که در کشور ما وجود دارد، این است که مردم بیشتر ترجیح می دهند مشغول رسانه های دیداری و شنیداری باشند. همین امر آنها را از کتاب دور کرده است. 50-60 سال پیش پیرمردهایی بودند که سواد نداشتند ولی چند هزار بیت شعر حفظ بودند اما الان کسانی که مدرک دکترا دارند حتی هزار بیت شعر حفظ نیستند. در قدیم پیرمردها و پیرزن ها سواد کتاب خواندن نداشتند اما داستان های زیادی همچون حسین کرد شبستری و امیر ارسلان را از حفظ می خواندند. در قدیم توجه بیشتری به داستان و کتاب بود حتی رادیو ساعت 10 شب داستانی را به صورت نمایشنامه پخش می کرد. در حال حاضر صدا و سیما باعث شده اقبال مردم به کتاب کم شود. امیدوارم زمانی پیش آید که مردم دوباره به کتاب روی آورند.

وی با اشاره به اینکه کتاب های خوب باید تبدیل به فیلم و سریال شوند، افزود: یکی از کتاب های آقای حسین فتاحی سریال شد و به یاد دارم چندین نفر سراغ کتابش را از من گرفتند و من حتی به دو نفر از آنها این کتاب را دادم. اگر کتاب را تبدیل به فیلم، سریال و انیمیشن کنیم، مردم به کتابخوانی تشویق می شوند. ما باید اساسی کار کنیم. در حال حاضر مردم فیلم ها و سریال های خارجی می بینند. این فیلم ها با فرهنگ ما هماهنگ نیست و برای خانواده ها مضر است. در حقیقت این فیلم ها یک آسیب جدی برای خانواده ها به ویژه تازه عروس و دامادها محسوب می شود و تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

گودینی خاطرنشان کرد: فیلمسازان ما می توانند از کتاب های خوب بهره ببرند. باید امتیازی در نظر گرفته شود برای کسانی که از روی کتاب خوب فیلم و سریال می سازند. یکی از فیلم های خوب که از روی کتابی خوب ساخته شد، داش آکل بود و قدیمی ها از آن به عنوان یک فیلم خوب یاد می کنند. اینکه به دیگران کتاب هدیه دهیم فایده ندارد. کتاب را باید به کسی بدهیم که اهل کتاب باشد. در درجه اول بزرگترها باید خودشان اهل مطالعه باشند تا به طور غیرمستقیم بر روی بچه ها اثر بگذارند، امیدوارم با برنامه ریزی های اساسی جوانان ما کتابخوان شوند. امروزه دوره ای شده که عده ای میوه نمی خورند و ترجیح می دهند آبمیوه بخورند. خیلی ها نیز کتاب نمی خوانند و به جایش فیلم نگاه می کنند، بمباران فیلم ها در کاهش کتابخوانی بی تاثیر نیست. بر این اساس برای کتاب خوان کردن مردم باید کارهای اساسی و بنیادین صورت گیرد.

#بمباران فیلم‌ها در کاهش کتابخوانی بی‌تاثیر نیست
می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «بمباران فیلم‌ها در کاهش کتابخوانی بی‌تاثیر نیست»