ترویج و نهادینه‌کردن کتاب و کتابخوانی نیاز به تلاش همگانی است


ترویج و نهادینه‌کردن کتاب و کتابخوانی نیاز به تلاش همگانی است

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۳

تعداد بازدید: ۱۳۸۲

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج،حیدر اسماعیل پیش از ظهر امروز آئین اختتامیه جشنواره جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی استان کردستان برگزار شد با اشاره به برخی راهکارها در راستای گرایش به سمت کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مطالعه کتاب یکی از شیوه هایی است که انسان را دانایی می رساند.

وی خاطرنشان کرد: نقش خانواده ها که نخستین مرکز برای شکل گیری توانایی خواند است فرهنگ کتاب و کتابخوانی شکل می گیرد و مدارس در رتبه دوم قرار می گیرد.

استاد دانشگاه کردستان در رشته کتابداری با بیان اینکه خانواده ها باید مکانی را برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کنند، گفت: کتاب های ویژه کودکان باید در کتابخانه های ما وجود داشته باشد.

اسماعیل اظهار کرد: خانواده ها در زمان خرید کتاب برای کودکانشان باید همراه خود کودک اقدام به انتخاب و خرید کتاب کنند تا با این روش بستر گرایش کودکان را برای توجه به کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

*فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در کودکان نهادینه شود

وی با تاکید بر اینکه برخی از خانواده ها اعتقادی به کتاب و کتابخوانی ندارند، اظهار داشت: این مهم موجب شده که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کودکان نهادینه نشود و در نتیجه در دوران بزرگ سالی نیز انگیزه ای برای خواندن کتاب نداشته باشند.

استاد دانشگاه کردستان در رشته کتابداری تصریح کرد: خانواده ها باید به نحوی عمل کنند که کتابخوانی کودکان تنها به کتب درسی خلاصه نشود و فرهنگ مطالعه غیردرسی را در آنها ترویج دهند.

اسماعیل بر فعال سازی کتابخانه ها در مدارس تاکید کرد و گفت: از افرادی به عنوان کتابدار مدارس استفاده شود که در این زمینه سر رشته داشته باشند تا بتوانند در زمان معرفی کتاب به دانش آموزان بهترین عملکرد را داشته باشند.

وی اضافه کرد: بازدید از کتابخانه های عمومی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از سوی خانواده ها باید مورد توجه قرار گیرد تا با این کار بستر ترغیب کودکان به مطالعه غیر درسی فراهم شود.

*دولت باید به فکر تقویت کتابخانه و ترویج بحث کتابخوانی باشد

استاد دانشگاه کردستان در رشته کتابداری با بیان اینکه دولت باید به فکر تقویت کتابخانه و ترویج بحث کتابخوانی باشد، گفت: کاش در بین برنامه ها و تبلیغات مختلفی که از طریق رسانه ها پخش می شود بحث ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان تلاش کند.

اسماعیل با اشاره به اینکه همه ارگان ها و خانواده ها باید دست به دست هم بدهند تا جامعه کتابخوانی داشته باشیم، افزود: رسانه ها بیش از پیش به موضوع ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب برنامه ها و تولیدات مختلف بپردازند.

به گفته وی، کتاب خواندن ما اگر هدفمند نداشته باشد خروجی مطلوبی نخواهد داشت باید با هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب در این مسیر حرکت کنیم.

*کتاب ها نباید به صورت اجباری برای کودکان تهیه شود

استاد دانشگاه کردستان در رشته کتابداری با بیان اینکه کتاب ها نباید به صورت اجباری برای کودکان تهیه شود، گفت: والدین باید اجازه دهند کودکان به میل خود کتاب هایی را که دوست دارند انتخاب کنند این کار موجب می شود با انگیزه بیشتری نسبت به مطالعه آن کتاب اقدام کنند.

اسماعیل اظهار داشت: مطالعه باید به صورت روزانه باشد و در این راستا با برنامه ریزی مناسب حرکت شود.

وی با بیان اینکه در دنیا امروز یک سری ابزارها و تکنولوژی ها وارد زندگی ما شده است، گفت: باید از این ظرفیت برای مطالعه کتاب های الکترونیکی استفاده و بهترین استفاده را از این ابزارها داشته باشیم.

#ترویج و نهادینه‌کردن کتاب و کتابخوانی نیاز به تلاش همگانی است
می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «ترویج و نهادینه‌کردن کتاب و کتابخوانی نیاز به تلاش همگانی است»