ابتکار جالب روستای امامزاده بزم در ترویج کتابخوانی/ همراهی «نذر دانایی» با کتابخوانیِ ۱۴ روستای بوانات


ابتکار جالب روستای امامزاده بزم در ترویج کتابخوانی/ همراهی «نذر دانایی» با کتابخوانیِ ۱۴ روستای بوانات

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۲۹

تعداد بازدید: ۱۱۷۱

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایكنا) از فارس، هر سال همزمان با شهادت امام رضا(ع) مردمان روستاهای شهرستان بوانات و حتیا استان یزد با پیاده روی از اماکن مقدس روستای خود، خود را به بارگاه سید میرحمزه(ع) در روستای امامزاده بزم می رسانند و آنجا شهادت ثامن الائمه را به سوگ می نشینند.

در طول مسیر، اهالی روستاهای مختلف به اندازه وسع و توانِ خود در اقدامی کاملاً خودجوش، با راه اندازی موکِب هایی از سوگواران پذیرایی می کنند. در موکبِ روستایی، حلیمِ مخصوص بوانات، در جایی آش رشته و در موکبی دیگر نان و پنیر و چای به دست سوگواران می رسد، اما امسال در آخرین موکب در روستای امامزاده بزم، اتفاقی تازه افتاد و به جای خوراکی، کتاب به دست مردم رسید!

پویش مردمی ترویج کتابخوانی در روستاهای بوانات با عنوان «روستاییان فرزانه» که از سال گذشته درروستای کتابدوستِ «امامزاده بزم» اعلام موجودیت کرده، مسئولیت این اتفاق را پذیرفته است! این پویش با همکاری موسسه آفتاب مهر صبا فارس و دهیاری روستا، این موکب را به راه انداخت و برنامه های متنوعی را در آن به اجرا گذاشت.

مسابقه کتابخوانی «ماهک و پرنده ها» اولین فعالیت ترویجی موکب کتاب و کتابخوانی «عالم آل محمد» بود. در این برنامه این کتاب که داستانی با محوریت نماز بارانِ امام رضا(ع) است، در بسته هایی شاملِ کتاب، سئوالات مسابقه و همچنین صفحه نقاشی در اختیار کودکان ۹ تا ۱۲ ساله قرار گرفت.

«یار مهربان بچه ها» مسابقه نقاشی طراحی شده برای کودکانِ حاضر در پیاده روی عظیم و ۱۵ هزار نفری است. در این طرح، کودکانِ ۶ تا ۹ ساله با در اختیار گرفتن دو کتاب «اعترافات غلامان» و «دوست مهربان کبوترها» به تصویرگری از صفحات این کتاب ها پرداختند و کودکان زیر ۶ سال نیز به رنگ آمیزی طرح هایی با موضوع امام هشتم پرداختند.

برای بزرگسالان نیز مسابقه ای با عنوان «روستای اندیشه» در نظر گرفته شد. در این مسابقه در بسته هایی فرم خلاصه کتاب و کتاببی در ژانر داستان در اختیار افراد بالای ۱۵ سال قرار می گرفت تا پس از مطالعه، خلاصه کتاب را به آدرس پویش مردمی «روستاییان فرزانه» ارسال کنند.

آن طور که محمدعلی زارعی دهیار روستا گفته است: در موکب کتاب و کتابخوانی حدود ۲۶۰ جلد کتاب بزرگسال به ارزش تقریبی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از کمپین «نذر دانایی» در اختیار مردم ۱۴ روستا قرار گرفت.

وی افزود: از بیش از ۱۰۰ روستای شمال استان فارس در پیاده روی عظیم بوانات حضور پیدا می کنند و اهالی ۱۴ روستا توانستند در مسابقات موکب فرهنگی «کتاب و کتابخوانی» روستای امامزاده بزم شرکت کردند.

زارعی ادامه داد: روستای امامزاده بزم سال گذشته در بین ۲۰ روستای فینالیست جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران قرار گرفت و امسال ترویج کتابخوانی را به روستاهای اطراف نیز تعمیم داده است.

دهیار روستای امامزاده بزم تأکید کرد: امسال برنامه هایی همچون مسابقه کتابخوانی «خونه به خونه»، «سیزده دانا»، «همایش روستاییان فرزانه» و «موکب کتاب» در روستای کتابدوست امامزاده بزم انجام شده و تا پایان سال چندین طرح مهم و زیرساختی نیز در حوزه کتابخوانی در روستا به در می آید.

#مسابقه کتابخوانی ماهک و پرنده‌ها #نحوه برگزاری مسابقه کتابخوانی ماهک و پرنده‌ها
می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «ابتکار جالب روستای امامزاده بزم در ترویج کتابخوانی/ همراهی «نذر دانایی» با کتابخوانیِ ۱۴ روستای بوانات»