تیتر خبری خبرگزاری شبستان"روایتی از «آتش به اختیار» یک جوان خوشفکر برای افزایش فرهنگ مطالعه"


تیتر خبری خبرگزاری شبستان"روایتی از «آتش به اختیار» یک جوان خوشفکر برای افزایش فرهنگ مطالعه"

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۰۷

تعداد بازدید: ۱۴۱۳

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ دغدغه کتابخوانی از سالیان قبل در ذهن و فکرش ریشه دواند. همیشه در اندیش اش این بود که چرا میزان مطالعه مردم کم است؟ این شد که در اندیشه چاره سازی برای این مهم برآمد.

راه اندازی یک سامانه متمرکز برای معرفی جدیدترین کتاب های منتشر شده، (https://yarketab.com) اولین قدمی بود که می توانست اندکی از دغدغه هایش را کم کند. از مهرماه ۹۴ بر روی این ایده خود کار کرد تا اینکه در مهرماه ۹۵ توانست نسخه ای برای کاربران در فضای مجازی راه اندازی کند.

«محسن یوسفی» کارشناس ارشد نرم افزار و متخصص برنامه نویس درحوزه های مختلف است که در همان ابتدای راه اندازی سامانه خود، تلاش کرد که با تبدیل سامانه خود به یک سایت «تخصصی» مسابقات کتابخوانی، برای نیل به هدف از پیش تعیین شده خود، گام های استوارتری بردارد.

در طول این یک سال، بیش از ۳۰۰ مسابقه مختلف برگزار کرده است که بیشتر این مسابقات را به صورت رایگان برگزار می کند. یک تیم متخصص از کتابداران و برنامه نویسان دانشگاه صنعتی بیرجند را گرد هم جمع کرده است تا هرچه می تواند به یک کار بدون نقص را به مخاطبان ارائه دهد.همین مهم باعث شد که در مسابقات هم آفرینی همراه اول در مشهد در سال گذشته به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر سال 95 انتخاب شود.

دوراندیشی «این جوان آتش به اختیار» باعث شده است که امروز بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی برای برگزاری مسابقات کتابخوانی خود به این جوان خلاق مراجعه نمایند. یوسفی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دست به «ریسک هایی» هم زده است که یکی از آنها برگزاری مسابقات کتابخوانی ادارات به صورت رایگان است.

یوسفی به فضای مجازی «تلگرام» هم ورود کرده اند (https://t.me/yarketab) تا مخاطبان بیشتری برای ترویج هرچه بیشتر فضای مجازی جذب کنند. وی این روزها در حال طراحی یک نرم افزار موبایلی است تا بتواند برای افرادی که به هر دلیلی امکان شرکت در مسابقات کتابخوانی را از طریق سایت را ندارند، مسیر را هموارتر کند.

ایشان تاکید کردند: قرعه کشی مسابقات نیز بر اساس دو راهکار انجام می شود «قرعه کشی بر اساس بیشترین پاسخ صحیح و یا قرعه کشی بر اساس حداقل پاسخ های صحیح» که این مهم چون توسط سیستم محاسبه گر رایانه انجام می شود، یک رقابت سالم و عادلانه را رقم می زند.

یوسفی از ره اندازی یک موسسه فرهنگی با نام «ترنم یار مهربان خاوران» خبر داد و با اشاره به اینکه مجوز این موسسه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت شده است، گفت: این اداره قول مساعد برای حمایت از برنامه های حوزه کتابخوانی را داده است.

وی به هزینه کرد ۹ میلیون تومان برای راه اندازی سایت کتاب و تامین زیرساخت های آن اشاره می کند و ادامه می دهد: در حال حاضر منابع خوب و غنی از کتب مختلف بر روی این سایت بارگذاری شده است که مخاطب می تواند با مراجعه به سایت، از آن استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر سازمان ها و نهادهای دولتی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اقدام به برگزاری مسابقات مختلف می کنند که بیشتر آن بدون برنامه ریزی است که امیدواریم با تقویت این سایت و حمایت مسئولان، سرانه مطالعه کتاب در استان با برنامه افزایش یابد.

یوسفی به این موضوع هم اشاره می کند که در ایام عید غدیر امسال حدود ۱۵ مسابقه مختلف کتابخوانی در سطح استان برگزار شد که می توانست این مهم با یک سازماندهی و هماهنگی قبلی، به یک مسابقه بزرگ و در گستره استانی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: دعوت از مردم برای شرکت در مسابقات کتابخوانی این سایت، از طریق ایمیل به کاربران، ارسال پیامک و یا برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی است که در برگزاری مسابقات، ارائه فایل صوتی و یا خلاصه ای از کتاب مسابقه به همراه طراحی سوالات توسط خود همکاران سایت «یار کتاب» انجام می شود.

همچنین ایشان اشاره کردند امسال مسابقات فرهنگی حج تمتع برای اولین بار توسط سازمان حج و زیارت خراسان جنوبی با همکاری آقای مهندس سبزه کار و آقای دکتر جعفرپور در هتل روابی اجیاد به صورت آزمایشی برگزار گردید که نتایج خوبی در بر داشت، تقدیر نمود و اظهار امیدواری کردند: با حمایت و تقویت سازمان ها و ادارات سطح استان و برون سپاری مسابقات خود به ما، بتوانیم گامی مهم در راستای ترویج فرهنگ مطالعه مفید و همچنین دور کردن برخی ازجوانان از فضای برخی از سایت هایی که تنها با هدف هیجان «سایت های بازی» راه اندازی می شوند، گامی مهمی برداریم.

موارد مهم در یار کتاب: 1- وبسایت، حدود 3000 کاربر فعال دارد که شاید از مخاطبین تمام سازمان های فرهنگی و دولتی بیرجند بیشتر باشه 2- سیستمی رایگان برای برگزاری مسابقه برای سازمان ها و انجمن ها و کاربران عادی 3- صفحات شخصی قابل ارائه در سایت های استفاده کنندگان و برگزار کنندگان مسابقات 4- روشی نوین برای ترغیب خوانندگان و جوامع فرهنگی و ارزیابی های مطالعه و مسابقات 5- ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق ایجاد شوق و اشتیاق در برگزاری مسابقات 6- شفاف سازی مسابقات فرهنگی و کتابخوانی 7- نسخه های متفاوت ربات تلگرام و اندروید و وب 8- شبکه معرفی برای جذب کاربران و امکانات معرفی

مشاهده اصل خبر در خبرگزاری شبستان

#موسسه فرهنگی هنری ترنم یار مهربان خاوران #تیتر خبری یارکتاب #راه کارهای یار کتاب جهت کمک به افزایش مطالعه
می پسندم (۷) نمی پسندم (۰)

نظرات کاربران

خوب است
۲۰

ارسال نظر برای «تیتر خبری خبرگزاری شبستان"روایتی از «آتش به اختیار» یک جوان خوشفکر برای افزایش فرهنگ مطالعه" »