کتاب خوانی در دانشگاه ها نباید کمرنگ شود


کتاب خوانی در دانشگاه ها نباید کمرنگ شود

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۰۷

تعداد بازدید: ۹۶۲

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

محسن حاجی زین العابدین عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: سیطره کتاب های الکترونیک بر کتاب های چاپی و بی رونقی کتاب خانه ها از موضوعاتی است که باید اختلال به وجود آمده را با تشویق و فرهنگ سازی برطرف کنیم.

وی مطرح کرد: متأسفانه در برخورد با بسیاری از مسائل جهانی به خصوص در استفاده از تکنولوژی های جدید شتاب زده عمل می کنیم و این موضوع برآیند خوبی در برخی عرصه ها نخواهد داشت.

حاجی زین العابدین افزود: در مورد کتابخوانی هم همین موضوع صادق است و بدون اینکه توجه کنیم مطالعه، کتاب و استفاده از آن ها برای چه منظوری به کار می رود، صرفا برای این که فکر می کنیم دنیا در حال جایگزین کردن منابع دیجیتالی و الکترونیک با منابع چاپ است، دست رد بر سینه کتابخانه ها می زنیم و تصور می کنیم که با اینترنت می توان به آگاهی و دانش دست یافت.

وی گفت: در یک دوره استفاده از کتاب های الکترونیکی و کتابخانه های دیجیتالی رشدی فزآینده داشت اما امروز دوره بازگشت را شاهد هستیم و استفاده از کتاب های چاپی حتی برای مسائل غیر آکادمیک و علمی در دنیا رونق بیشتری پیدا کرده است که کشور ما هم باید در این خصوص فرهنگ سازی لازم را داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: امروزه کتابخانه های کشورهای پیشرفته رونق بسیاری دارند و همچنان محل مراجعه اقشار مختلف مردم هستند، با وجود دسترسی آسان و سریع تر مردم به منابع دیجیتال صرفا به دنبال استفاده از این گونه منابع نیستند و در این راستا کشور ما و دانشگاه های ما نیز باید همگام کتاب خواندن را با در دسترس داشتن منابع علمی به کار گیرند که مصداق این مهم در کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی مشهود است.

وی یادآور شد: واقعیت این است که ما بدون مطالعه و بدون آگاهی نمی توانیم ادعا کنیم کشور ما توسعه یافته است و تنها با توجه به کتابخانه، کتابفروشی، تولید و چاپ منابع اطلاعاتی درست، اعتقاد داشتن به آنها و استفاده صحیح از آنها است که می توانیم این توسعه را در کشور شاهد باشیم.

مشاهده اصل خبر

می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «کتاب خوانی در دانشگاه ها نباید کمرنگ شود»