مطالعه و کتابخوانی افسردگی را کاهش می‌دهند+فایل صوتی


 مطالعه و کتابخوانی افسردگی را کاهش می‌دهند+فایل صوتی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۲۲

تعداد بازدید: ۹۸۴

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش رویداد فرهنگی، برنامه «آیینه جیبی» رادیو فرهنگ پنجشنبه هجدهم خردادماه به بررسی نتیجه مطالعات روانپزشکی درباره تاثیرات مطالعه کتاب بر افسردگی پرداخت.

عباس شهیدی، رییس مرکزبین المللی روان شناسی باور با اشاره به لزوم تخصیص بودجه برای پژوهش در زمینه مطالعات روانپزشکی، درباره تاثیرات مطالعات اظهار داشت: مطالعه کتاب ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد و به تبع آن شروع از کارافتادگی را به تاخیر می اندازد.

رییس مرکز روانپزشکی اعصاب و روان باور درباره تاثیر مطالعه بر کاهش افسردگی گفت: افزایش سطح آگاهی بر کاهش میزان افسردگی موثر است و مطالعه کتاب یا محتوای آموزشی شانس ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد و به تبع آن شروع از کارافتادگی را به تاخیر می اندازد.

براساس تحقیقات صورت گرفته نیمی از دلایل ازکارافتادگی ناشی از افسردگی است، شهیدی درباره ارزیابی وضعیت تولید کتاب های حوزه روانپزشکی بیان کرد: به نظر می رسد تولید کتاب های روانپزشکی از نظر حجم و کیفیت در حد قابل قبولی قرار دارد اما پیش از کیفیت و حجم باید به چگونگی ارائه محتواهای علمی توجه کنیم.

متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در کشور ما ضعیف است و برای تقویت این فرهنگ باید از خانواده و مدرسه شروع و به برنامه ریزی و تعیین ساعات مطالعه در مدارس توجه کنیم.

وی با اشاره به قیمت پایین کتاب در ایران اظهار داشت: کتاب در مقایسه با زحمت فعالان نشر با قیمت پایین عرضه می شود به عبارتی دیگر گاهی قیمت یک کتاب برابر یک پیتزا است اما به نظر می رسد که مطالعه یک کتاب در مقایسه با مصرف یک پیتزا برای همه افراد لذت بخش نیست، احساس لذت مطالعه در افراد باید ایجاد شود بعنوان مثال تاکید بر پایه مطالعاتی افراد قدرتمند و توجه این قشر به کتاب به ارزشمندشدن مطالعه می انجامد.

دریافت فایل صوتی

این پژوهشگر درباره تفاوت تاثیر کتاب الکترونیک و چاپی عنوان کرد: بعنوان یک مخاطب به کتاب های چاپی تمایل دارم اما تمایل به مطالعه به کتاب چاپی در مقایسه با کتاب الکترونیک بیشتر به احساس افراد مربوط می شود.

گفتنی است این اطلاعات از سوی اهدا سلطان علیزاده خبرنگار حوزه فناوری در برنامه «آیینه جیبی» ارائه شد.

منبع

می پسندم (۲) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای « مطالعه و کتابخوانی افسردگی را کاهش می‌دهند+فایل صوتی »