کتاب خوانی باعث افزایش طول عمر می‌شود!


کتاب خوانی باعث افزایش طول عمر می‌شود!

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۰۲

تعداد بازدید: ۱۴۷۶

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به نظر می رسد این سخن موسیقیدان آمریکایی که می گفت “کتاب ها زیاد است و وقت کم” زیاد هم درست نباشد!

کتاب خوانی باعث افزایش طول عمر می شود!

بر اساس پژوهشی جدید خواندن کتاب می تواند حداقل به اندازه ی دو سال باعث افزایش طول عمر انسان شود و هرچقدر هم که این کار بیشتر انجام شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

با وجود رشد روزافزون تعداد کتابخوان های مجازی، هنوز هم کتاب های چاپی طرفداران خود را دارد به طوری که آمار آن حتی افزایش هم پیدا کرده است. در ایالات متحده سال گذشته ۵۷۱ میلیون جلد کتاب به فروش رسیده که در مقایسه با ۵۵۹ میلیون سال ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرده است. [چنین آماری برای کشور ما پیدا نشد ولی آمار فروش کتاب در کشور ما قطعاً بسیار پایین تر از بیش از ۱.۵ کتاب برای هر فرد (آمار ایالات متحده) خواهد بود]

اما کتابخوانی فقظ گذران وقت نیست؛ علاوه بر تأثیراتی که بر فرهنگ جامعه دارد، مطالعات زیادی، تأثیر آن را بر سلامت جامعه را نیز مطرح کرده است. محققان اخیراً گام فراتر نهاده و ادعا می کنند که خواندن کتاب باعث افزایش طول عمر می شود.

در این مطالعه اطلاعات ۳۶۳۵ زن و مرد با سن ۵۰ و بالاتر که نمونه ای از جامعه بزرگسال آمریکا می باشد آنالیز شده است.

شرکت کنندگان میزان کتابخوانی خود را در طول ۱۲ سال به محققان اطلاع داده اند و طول عمر آن ها نیز در این مدت سنجیده شده است.

در مقایسه ای که بدست آمد کسانی که در طول هفته تا ۳.۵ ساعت مطالعه داشتند در مدت این ۱۲ سال ۱۷% کمتر مرگ و میر نشان داده اند و آنان که بیش از ۳.۵ ساعت در هفته کتاب خوانده بودند درصدی بالاتر به اندازه ۲۳% را نشان می دادند.

در کل کسانی که کتاب می خواندند ۲ سال بیشتر از بقیه در این مدت زندگی کرده اند. یشترین آمار هم مربوط به زنان، افراد با تحصیلات دانشگاهی و با درآمد بالا بود.

حتی کسانی که مجله و روزنامه می خواندند آمار بهتری نسبت به کسانی که اصلاً چیزی نمی خواندند نشان دادند ولی نه به اندازه ی کسانی که کتاب می خواندند!

نتایج تحقیقات پس از لحاظ کردن ویژگی های جنسی و سنی اعلام شده است. همچنین میزان تحصیلات و دارایی و سلامتی افراد هم مدنظر قرار گرفته.

این تحقیق به علت دقیق این موضوع اشاره نکرده است ولی آزمایش هایی هم در این باره صورت گرفته است؛ مثلاً: شرکت کنندگان در آزمایشی به مدت ۵ روز بدون هیچگونه مطالعه ای تحت اسکن های MRI قرار گرفتند وسپس به مدت ۹ روز ۱/۹ رمانی را عصر ها خواندند و تصویربرداری ها یک روز بعد از آن تکرار شد.

نتایج افزایش معناداری را در ارتباط بین برجستگی های supramarginal و تمپورال خلفی راست نشان می داد. تغییرات درازمدت در ارتباط بین نواحی که چند روز پس از خواندن کتاب تثبیت می شود در قشر حسی-پیکری هر دو طرف مغز دیده می شود که مکانیسم پتانسیلی را برای تجسم معنایی پیشنهاد می کند.

برای اثبات این موضوع هنوز تحقیقات بیشتری نیاز است ولی حداقل می توان با استناد به آمار بدست آمده به تأثیر این موضوع بر سلامت اعتنا کرد.

منبع

می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «کتاب خوانی باعث افزایش طول عمر می‌شود!»