خيزش موج کتابخوانی در مدارس همدان


خيزش موج کتابخوانی در مدارس همدان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۳۱

تعداد بازدید: ۹۵۷

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، معاونت خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان در راستای افزایش سرانه مطالعه در جامعه و افزایش آگاهی و اطلاعات دانش آموزان اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان «بهار بصیرت» کرده است.

معاون خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان در گفت وگو با فارس با بیان اینکه به منظور آشنایی بیشتر، بهتر و عمیق تر دانش آموزان و نوجوانان و جوانان، معاونت خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان مسابقه کتابخوانی با عنوان «بهار بصیرت» برگزار کرد، اظهار کرد: مسابقه «بهار بصیرت» با هدف ارتقای سطح معرفت و شناخت سیره و منش زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و در قالب طرح «کندوی کتاب» اجرا شد.

طاهره فامیل خلیلی از مشارکت 17 مدرسه در شهر همدان در این طرح خبر داد و گفت: در نهایت 377 دانش آموز شرکت کننده خلاصه نویسی کتاب ها را به اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تحویل دادند.

وی با اشاره به اینکه مسابقه کتابخوانی «بهار بصیرت» همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا(س) و با همکاری مجتمع فرهنگی امام علی(ع) برای ترویج فرهنگ مطالعه شروع شد افزود: تعداد 600 عدد کارت شرکت در مسابقه به همراه اسکناس 5 هزار ریالی متبرک برای شرکت در مسابقه توزیع شد که با توجه به پیش رو بودن تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی برای مطالعه پدید آمد.

معاون خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان همدان با بیان اینکه زمان شرکت در مسابقه تا 25 فروردین ماه در نظر گرفته شد که با توجه به استقبال زیاد دانش آموزان از مسابقه، این تاریخ تا 30 فروردین تمدید شد؛ ادامه داد: 6 نفر از مربیان اتحادیه داوری مسابقه کتابخوانی «بهار بصیرت» را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اهدای جوایز همزمان با بزرگداشت هفته مقام معلم گفت: از 377 دانش آموز شرکت کننده در این مسابقه 12 نفر مقام اول، 24 نفر مقام دوم و 36 نفر مقام سوم را کسب کردند و بقیه شرکت کنندگان شایسته تقدیر شناخته شدند.

فامیل خلیلی افزود: در مجموع در این مسابقه بیش از 40 میلیون ریال جایزه به شرکت کنندگان تقدیم شد.

لیلا حیدری مدیر مدرسه راهنمایی کوثر با اشاره به اینکه تعداد 32 نفر از این مدرسه در مسابقه شرکت کردند که یک نفر مقام اول، دو نفر مقام دوم و دو نفر مقام سوم را کسب کردند گفت: دانش آموزان این مدرسه فعالیت های فوق برنامه را دوست دارند و بسیار فعال هستند و از رهنمودهای معاون پرورشی به خوبی استفاده می کنند.

وی با اشاره به عضویت تعدادی از دانش آموزان در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان افزود: دانش آموزان پل ارتباطی بین مدرسه با اتحادیه هستند که می طلبد رابطه بهتر و پررنگ تری بین اتحادیه و مدرسه برقرار شود.

مدیر مدرسه راهنمایی کوثر افزود: برگزاری مسابقه «بهار بصیرت» بسیار خوب بود و اینکه دانش آموزان خودشان چیزی را پیدا کنند خیلی تاثیر عمیق تری دارد تا اینکه ما چیزی را به آنان بگوییم و برگزاری برنامه هایی با این موضوع می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

بهجت وفایی معاون پرورشی مدرسه راهنمایی کوثر نیز در خصوص نحوه شرکت دانش آموزان در مسابقه «بهار بصیرت» گفت: پوستر اطلاع رسانی مسابقه را در مدرسه نصب کردیم و فرم های شرکت در مسابقه نیز تحویل دانش آموزان شد، در صف صبحگاهی در خصوص نحوه شرکت در مسابقه برای دانش آموزان توضیحاتی داده شد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان عضو انجمن های اسلامی با بقیه متفاوت هستند و دانش آموزان خاص عضو انجمن می شوند افزود: نوع رفتار و حتی نوع حجاب اعضای انجمن به گونه ای است که حتی خود مرا مصمم کرده تا در کلاس های اتحادیه شرکت کنم.

معاون پرورشی مدرسه راهنمایی کوثر با اشاره به شرکت دانش آموزان این مدرسه در مسابقات قرآنی، سرود، تئاتر، ورزش و... و همچنین کسب عناوین مختلف در سطح ناحیه و کشور گفت: مسابقه کتابخوانی «بهار بصیرت» هم لحاظ محتوا و هم از لحاظ جوایز بسیار خوب بود و اینگونه مسابقه ها می تواند روحیه دانش آموزان را بسیار بالا ببرد.

مبینا بازلی مقام اول مسابقه «بهار بصیرت» از مدرسه کوثر گفت: در پایه نهم درس می خوانم و از طریق پوستری که در مدرسه نصب شده بود برای شرکت در مسابقه کنجکاو شدم و پس از مشورت با معلم پرورشی در این مسابقه شرکت کردم.

وی در ادامه افزود: با کتابی که در مورد زندگی حضرت زهرا (س) خواندم علاقه بسیار شدیدی به زندگی ائمه(ع) پیدا کردم و قصد دارم تمام کتاب های زندگینامه ائمه(ع) را به ترتیب مطالعه کنم.

اشرف معمار همدانی مدیر مدرسه راهنمایی بنت الهدی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان از این مدرسه در مسابقه «بهار بصیرت» بیان کرد: 29 نفر از دانش آموزان در این مسابقه شرکت کردند که یک نفر مقام اول، دو نفر مقام دوم و دو نفر مقام سوم را کسب کردند و بقیه شرکت کنندگان شایسته تقدیر شناخته شدند و جوایز نفیسی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه رابطه بین مدرسه و اتحادیه انجمن های اسلامی رابطه خوبی است گفت: دانش آموزان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با سیاهپوش کردن مدرسه و دعوت از مادحین و ذاکرین اهل بیت هیات انصارالمهدی (عج) را در مدرسه راه اندازی کردند.

معمار همدانی ادامه داد: دانش آموزان عضو اتحادیه با سایر دانش آموزان مدرسه ارتباط خوبی دارند و بقیه دوستان خود را تشویق به شرکت در مراسم ها می کنند که از جمله آن ها می توان به مسابقات قرآن، احکام، نهج البلاغه و موارد متعدد دیگری اشاره کرد.

زهرا عزیزی معاون پرورشی مدرسه راهنمایی بنت الهدی نیز با اشاره به نحوه شرکت دانش آموزان این مدرسه در مسابقه کتابخوانی «بهار بصیرت» گفت: فرم های شرکت در مسابقه توسط اعضای اتحادیه به دست ما رسید که توانستیم آن را بین دانش آموزان تقسیم کنیم.

وی اضافه کرد: برگزاری این مسابقه بسیار خوب بود و جوایزی که در نظر گرفته شده باعث شده که دانش آموزان بیشتری تشویق شوند و گام مثبتی در اشاعه فرهنگ حجاب با مطالعه زندگی حضرت زهرا(س) برداشته شود.

معاون پرورشی مدرسه راهنمایی بنت الهدی با اشاره به اینکه تمام کتاب های موجود در کتابخانه که به زندگی حضرت فاطمه الزهرا (س) مرتبط بود به امانت برده شد افزود: این مسابقه باعث شد تا دانش آموزان به مطالعه سیر زندگی ائمه معصومین(ع) علاقمند شوند، همکاران ما در مدرسه کتاب های شخصی خود را می آوردند و در اختیار دانش آموزان قرار می دادند.

سمیرا محمدی پارسا دانش آموز پایه هشتم مدرسه راهنمایی بنت الهدی ادامه داد: معلم پرورشی در مدرسه اعلام کرد که چنین مسابقه ای در حال برگزاری است و من هم به اطمینانی که به خودم داشتم در مسابقه شرکت کردم و مقام اول را به دست آوردم.

وی گفت: با مطالعه کتاب (فاطمه اسوه پاکی) درباره القاب حضرت زهرا(س) اطلاعات زیادی به دست آوردم و علاقه ام به زندگی ائمه بیشتر شد، تصمیم دارم مطالعه ام را درباره زندگی آنان بیشتر کنم.

نرگس سادات موسوی دانش آموز پایه هشتم مدرسه راهنمایی بنت الهدی نیز با اشاره به اینکه از طریق برگه هایی که از طرف اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان دریافت کردم و به عنوان مسئول انجمن به دست سایر دوستانم رساندم خودم هم در مسابقه شرکت کردم و توانستم مقام دوم را کسب کنم.

وی با بیان اینکه کتاب (ویژگی های شگفت انگیز و اعجاب انگیز حضرت فاطمه (س)) را مطالعه کردم و در بخشی از کتاب آمده بود در قیامت حضرت زهرا(س) به صورت نور متجلی می شود و گوشواره های آن حضرت علی(ع) و تاج آن حضرت محمد(ص) است بیشتر به زندگی حضرت علاقمند شدم.

سادات موسوی ادامه داد: خانواده کتاب را برایم تهیه کردند، بعد از مطالعه این کتاب در تمام کارهایم از حضرت زهرا (س) کمک می گیرم و تلاش می کنم خصلت و ویژگی های حضرت را در خودم پیاده کنم.

مریم قضاوت مدیر مدرسه راهنمایی حاج محمد سلامت با اشاره به فعالیت دانش آموزان در اتحادیه انجمن های اسلامی گفت:این فعالیت ها محیط خوب و معنوی برای آنان به وجود آورده و سال گذشته که خودم در یکی از جلسات آنان دعوت شدم فضا را به خوبی دیدم.

وی افزود: دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی در امور درسی نیز پیشتاز هستند که همین امر سبب شده تا بقیه دوستان آنها به فعالیت های بیشتر تشویق شوند و همچنین با هجمه هایی که در فضای جامعه وجود دارد فعالیت در اتحادیه انجمن های اسلامی می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

کبری مختاری معاون پرورشی مدرسه راهنمایی حاج محمد سلامت با بیان اینکه تابلویی در مدرسه با عنوان امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دادیم بیان کرد: علاوه بر اینکه در مناسبت ها برنامه های ملی و مذهبی زیادی برگزار می کنیم نیز گروهی در مدرسه تشکیل شده تا در زمینه حجاب بقیه دانش آموزان را تشویق کنند و به افراد باحجاب جایزه می دهیم.

وی برگزاری مراسم ختم صلوات، ختم قرآن، احکام، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را از جمله برنامه های این مدرسه برشمرد و ادامه داد: در فعالیت های فرهنگی و همچنین ورزشی دارای عناوین زیادی در سطح ناحیه و استان هستیم.

سیده زهرا موسوی دانش آموز پایه هشتم این مدرسه با بیان اینکه در کلاس های اتحادیه انجمن های اسلامی شرکت می کنم و مسابقه «بهار بصیرت» را در آنجا متوجه شدم گفت: چون خودم مسئول انجمن هستم علاوه بر شرکت در مسابقه سایر دوستانم را نیز تشویق کردم، پس از مطالعه کتاب «سیره زندگی حضرت زهرا (س)» و خلاصه نویسی و تحویل آن به اتحادیه توانستم مقام اول را کسب کنم.

وی ادامه داد: با مطالعه القاب و صفات و ویژگی های حضرت زهرا(س) تاثیرات زیادی در من به وجود آمد، تلاشم را می کنم تا بتوانم به تاسی از بانوی دو عالم ویژگی هایی چون بخشندگی، صبوری، چطور صحبت کردن و... را در خودم تقویت کنم.

مرضیه غفاری با کسب مقام دوم از مدرسه راهنمایی حاج محمد سلامت گفت: در پایه هشتم درس می خوانم و مسابقه را از طریق دوستان و همچنین تبلیغاتی که در مدرسه صورت گرفت مطلع شدم و با مطالعه کتاب «فرهنگ سخنان حضرت فاطمه (س)» در مسابقه «بهار بصیرت» شرکت کردم.

وی با بیان اینکه در این کتاب درباره همه جوانب ویژگی های شخصیتی و رفتاری حضرت فاطمه زهرا (س) توضیح داده شده بود، افزود: به تاسی از حضرت زهرا (س) باید بتوانم به عنوان یک بانوی مسلمان دقتم را در امر حجاب بیشتر کنم.

مریم خدابنده لو معاون پرورشی مدرسه راهنمایی مهین حبیبی نیز با بیان اینکه اطلاع رسانی مسابقه کتابخوانی «بهار بصیرت» از طریق پیام کوتاه، کانال تلگرامی مدرسه و دبیران صورت گرفت و به آنها ابلاغ شد تا در کلاس های خود این مسابقه را به اطلاع دانش آموزان برسانند گفت: در این مدرسه استقبال خوبی از مسابقه شد و 60 نفر از دانش آموزان در مسابقه شرکت کردند.

وی افزود: تقارن این مسابقه با میلاد حضرت فاطمه (س) و همچنین تعطیلات نوروز فرصت خوبی را برای دانش آموزان پدید آورد تا بتوانند کتاب را به خوبی مطالعه کنند.

خدابنده لو با اشاره به اینکه بخشی از دانش آموزان مدرسه عضو اتحادیه انجمن های اسلامی هستند و همین دانش آموزان ارتباط بین مدرسه و اتحادیه را برقرار می کنند گفت: دانش آموزان عضو اتحادیه اطلاعاتی را که از اتحادیه می گیرند را به ما منتقل می کنند و ما نیز آن را در سطح مدرسه نشر می دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش هایی چون فرهنگی و هنری، ورزشی و جشنواره ای فعالیت های گسترده ای داریم و بخشی از این فعالیت ها مختص بچه های اتحادیه است افزود: در همه این بخش ها جزو مدارسی هستیم که توانستیم رتبه های اول را توسط دانش آموزان کسب کنیم.

فاطمه عسگری دانش آموز پایه هفتم مدرسه راهنمایی مهین حبیبی نیز با اشاره به کتاب «کوثر جاودان» و مطالعه این کتاب گفت: با مطالعه این کتاب و کمکی که حضرت زهرا(س) به من کرد توانستم مقام اول را کسب کنم و واقعا مطالعه این کتاب روی حجاب و نمازم تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد: پس از مطالعه این کتاب شیفته زندگی ائمه(ع) شدم و از این پس هر مسابقه ای با موضوع زندگی امامان برگزار شود اولین نفری هستم که در آن شرکت خواهم کرد.

مهنا قاسمی راد دانش آموز پایه هفتم این مدرسه نیز با بیان اینکه با مطالعه کتاب «زندگینامه بانوی دوعالم» و خلاصه نویسی آن توانستم رتبه دوم را کسب کنم گفت: عشق به پیامبر مکرم اسلام به حضرت زهرا (س) به گونه ای بود که وقتی پیامبر می خواستند به جنگ یا سفر بروند آخرین کسی که با او خداحافظی می کرد و اولین کسی که با او ملاقات می کرد حضرت فاطمه (س) بود.

منبع

می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «خيزش موج کتابخوانی در مدارس همدان»