فرهنگ مطالعه در كشور نهادينه شود/ با مسابقه كتابخواني مخالفم


فرهنگ مطالعه در كشور نهادينه شود/ با مسابقه كتابخواني مخالفم

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۲۶

تعداد بازدید: ۱۰۲۰

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

غلامرضا بکتاش امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: تا زمانی که اسم مسابقه روی کتابخوانی است مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان ما کتاب نمی خوانند.

وی با تاکید به اینکه کتابخوانی به انگیزه درونی نیاز دارد مثلاً اینکه اگر کتابخوانی نباشد انسان نتواند کاری انجام دهد، گفت: تا وقتی که مسابقه، پرکردن بیلان کاری، بیلبورد تبلیغاتی و آمار باشد نمی توانیم اعتماد بالایی به کتابخوانان و آمار بالای آن داشته باشیم.

نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه برای کتابخوانی باید انگیزه و رقابت و نه مسابقه ایجاد کرد، افزود: کتابخوانی ربطی به چشم و هم چشمی ندارد و متعلق به انسان است و بنابراین باید از مسابقه در کتابخوانی دوری کرد و به ایجاد انگیزه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه راه های ایجاد انگیزه بسیار آسان است، خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه این نیست که کتاب رایگان ببخشیم چرا که گاهی کتاب رایگان انگیزه کشی است و هرچیزی در دسترس باشد نمی توان به هدف رسید.

بکتاش با بیان اینکه برای رسیدن به انگیزه باید سختی کشید، اظهار داشت: در جستجوی کتاب باید فرزند روستا در تابستان داغ در گندم زار بود.

وی با بیان اینکه باید لذت دانایی را چشید، گفت: بدون سختی نمی توان به معنی کتاب رسید، باید تشنه بود تا معنای باران را متوجه شد و باید خاک خشک شد تا معنای آب را فهمید و وقتی مستعد نیستیم و ما را بارور نکرده اند چه می دانیم کتابخوانی چیست؟!.

نویسنده حوزه کودک و نوجوان با اشاره به راهکارهای تشویق به کتابخوانی، گفت: در کشورهای توسعه یافته می شود روی علوم فرهنگی و علوم انسانی حساب کرد اما اگر احساس کنیم کشورمان توسعه یافته نیست و بحث و جدل وجود دارد و در همه زمینه ها مشکل داریم نمی توان به هدف رسید.

وی با بیان اینکه در کشوری که هنوز در علوم تجربی به توسعه نرسیده چگونه باید انتظار زیربنای فرهنگی داشت، اظهار داشت: باید دید چرا تاکنون نتوانسته ایم کتاب را در سبد خانوارها جای دهیم؟

بکتاش با اشاره به اینکه خانواده نخستین جایی است که می تواند به امر کتابخوانی کمک کند و فرزندان تشویق به مطالعه شوند، گفت: معلمان نباید به دانش آموزان خرده گیرند که کتاب غیر درسی نخوانید چراکه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و اگر هدف پیشرفت آنهاست با کتاب غیر درسی نیز امکان دارد.

وی با اشاره به نقش مطالعه و کتابخوانی در توسعه پیشرفت، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری به توسعه نمی رسد مگر اینکه زیربنای فرهنگی محکم با فرهنگ مطالعه داشته باشد.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه ما با فضای مجازی از کتابخوانی دور شده ایم چراکه درصد کمی از افراد این فضا اهل کتابخوانی مجازی هستند، افزود: در مجموع کتابخوانی یک مسابقه نیست و با مسابقه کتابخوانی مطالعه مخالف هستم.

منبع

می پسندم (۴) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «فرهنگ مطالعه در كشور نهادينه شود/ با مسابقه كتابخواني مخالفم»