بدون معلمان با سواد و کتابخوان انگیزه برای کتابخوانی در دانش آموزان و دانشجویان ایجاد نمی شود


بدون معلمان با سواد و کتابخوان انگیزه برای کتابخوانی در دانش آموزان و دانشجویان ایجاد نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۲۶

تعداد بازدید: ۱۲۷۱

ثبت کننده: ترنم یار مهربان خاوران

فرزاد فربد مترجم و ناشر در گفت وگو با خبرنگار رویداد فرهنگی درباره ترجمه های ادبیات کودک یا بزرگسال موجود در کشور گفت: ترجمه هایی که انجام می گیرد متاسفانه خیلی آشفته است چرا که بخاطر نیود کپی رایت در ایران همزمان یک اثر از سوی چند ناشر ترجمه می شود.

وی ادامه داد: گاهی انتخاب ها برای ترجمه مناسب نیست و کارهای بی کیفیت ترجمه می شوند و درواقع این مسایل معضلات موجود است.

فربد با توجه به فعالیت خود در حوزه نشر برای ترویج خواندن بین کودکان اظهار داشت: ما تلاش می کنیم که کتاب های خوب را متناسب با کودکان و بزرگسالان انتخاب کنیم و ویرایش های تمیز داشته باشند، همچنین سعی می کنیم کتابها به گونه ای که به شخصیت مخاطبان توهین نشود، عرضه گردد یعنی به مخاطبانمان احترام می گذاریم.

این مترجم با اشاره به برنامه های خود در مدارس ادامه داد: گاهی در مدارس با هدف معرفی کتاب و نه فروش، نمایشگاههایی را برپا می کنیم.

به گفته وی، در غرفه آنها داخل نمایشگاه کتاب به جای فروشنده، معرفان کتاب حضور داشتند که در مرحله اول بتوانند اطلاعات مفیدی را در اختیار کودکان و بزرگسالان قرار دهند و سپس محصولات را به فروش رسانند.

وی با توجه به انتقادهایی که به آموزش و پرورش می شود که کتابهای غیردرسی در مدارس جایگاهی ندارند، بیان کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش، با بی سوادی تعداد زیادی از معلمان و مدیران مواجه هستیم و آموزش و پرورش هم هیچگونه همکاری انجام نمی دهد، اگر در مدارسی نمایشگاه برپا می کنیم بخاطر درک و درایت یک مدیر یا معلم کتابخوانی است.

فربد افزود: غم انگیز است وقتی به مدرسه ای می رویم که به ظاهر خیلی خوب هستند و هزینه های زیادی را از مردم دریافت می کنند اما معلمان به گونه ای نیستند که بتوانند انگیزه در دانش آموزان ایجاد کنند لذا تعجب می کنم که چگونه می شود از چنین معلمان و مدیرانی، دانش آموزان پویا و فعال رشد کند.

این ناشر با اشاره به دلیل حذف کتاب ها غیردرسی از مدارس بیان کرد: دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، چطور می توانیم از کسی که خود کتابی را مطالعه نمی کند انتظار داشته باشیم که در دانشجویان و دانش آموزان ایجاد انگیزه کند بعنوان مثال در کل دهه 60 ادبیات خیال پرداز نه تنها از کتابخانه ها بلکه از ادبیات ما حذف شده بود و ادبیات پند و اندرزی صرفا وجود داشته است.

وی درباره پیشنهاد خود برای ترویج کتابخوانی گفت: باید معلمانی داشته باشیم که بتوانند خط فکری را در دانش آموزان ایجاد کنند دربرخی مدارس تاثیرگذاری و انگیزه دادن یک معلم در این راستا به خوبی قابل مشاهده است.

فربد بیان کرد: درخواستی از مسئولان ندارم چرا که فکر نمی کنم حتی اگر درخواستی را بگویم به آن پرداخته شود لذا سعی می کنم کار خود را به درستی انجام دهم.

منبع

می پسندم (۳) نمی پسندم (۰)

ارسال نظر برای «بدون معلمان با سواد و کتابخوان انگیزه برای کتابخوانی در دانش آموزان و دانشجویان ایجاد نمی شود»